Netto-butik savner indkøbskurve: 'Det er rigtig træls'

Netto-butik savner indkøbskurve: 'Det er rigtig træls'
De ansatte i Netto i Nexø vil meget gerne have, at kunderne afleverer indkøbskurvene tilbage, hvis de har "lånt" dem med hjem. Foto: Netto Nexø
ERHVERV | Mandag 4. november 2024 • 15:30
Jesper Gynther
Journalist
ERHVERV | Mandag 4. november 2024 • 15:30

Det er efterhånden et velkendt fænomen, at indkøbskurve forsvinder fra dagligvarebutikker, men nu har Netto i Nexø fået nok. En løsning kunne være alarmer på kurvene, men det er indtil videre ikke noget, som kæden ønsker, fortæller distriktschefen for Nettos fem butikker på Bornholm.


"Vi oplever desværre, at mange af vores kurve forsvinder, og det er rigtig træls – for at sige det på godt jysk".

Sådan indleder Netto Nexø et opslag på facebook efterfulgt af en grinende smiley. Opslaget er en venlig appel til kunderne om at huske at aflevere indkøbskurvene, hvis de har "lånt" dem med hjem.

"Har du derfor en rullekurv stående derhjemme, eller ved du, hvor der står én og gemmer sig? Så vil vi sætte stor pris på, at du afleverer den tilbage næste gang, du kommer forbi butikken. Så sørger vi for at få sendt kurvene til vask og dermed genbrugt. Det er en win-win for miljøet og vores pengepung, da det koster os tusindvis af kroner hvert år – penge, som vi hellere vil bruge på at forbedre jeres indkøbsoplevelse", skriver dagligvarebutikken.


De fire andre Netto-butikker på Bornholm oplever også, at indkøbskurve forsvinder, fortæller distriktschef Mette Malene Jensen. Faktisk er det et generelt problem i hele landet.

– Det er et kæmpestort problem, at kunderne tager vores kurve med hjem, men de husker ikke altid at få den med i butikken igen, når de skal ned og handle næste gang, siger distriktschefen.

Ventetid på nye kurve

Mette Malene Jensen har ikke nogen tal for, hvor mange indkøbskurve der forsvinder om året. Men hun ved, at omfanget er stort, for hun må løbende bestille nye kurve hjem til de bornholmske Netto-butikker.

– Men butikkerne ved godt, at de ikke kan få ekstra kurve leveret fra hovedkontoret lige med det samme, for der er jo ventetid på dem, siger hun og fortæller, at det derfor går ud over resten af kunderne, når man glemmer at aflevere en kurv.


Hvis der ikke er flere kurve tilbage i butikken, må man nemlig ikke bare lægge varerne i sin egen private indkøbstaske eller -pose.

– Nej, det må man faktisk ikke. Og også når man handler Scan & Go, må man faktisk heller ikke handle privat i sin egen taske, men det er der jo så mange, der gør alligevel. Men man må faktisk ikke, fordi vi vil have alle varerne på båndet.

Så bliver det lidt svært at købe ind i større mængder, hvis der lige pludselig ikke er flere kurve tilbage?

– Ja, og det er jo det, vi gerne vil prøve at komme lidt i forkøbet.

Alarmer er for dyre


I nogle af kommentarerne til opslaget nævnes det, at andre supermarkedskæder har sat alarmer på indkøbskurvene, som hyler og larmer, når kurven bliver taget med ud af butikken. Men det er ikke noget, som Netto har valgt at gøre brug af.

– Nej, det er for dyrt. Sådan en alarm er ret kostbar. Og så ville man heller ikke kunne give kunden mulighed for at komme ud til bilen med deres varer i indkøbskurven. Så kan man sige, at de kan tage en indkøbsvogn i stedet. Men omvendt, så er det jo også ret voldsomt, at man skal gå rundt med en vogn, hvis man bare skal have nogle få ting, siger Mette Malene Jensen.

I sidste ende er det op til ledelsen i Netto-kæden at beslutte, om der skal alarmer på indkøbskurvene. Det er nemlig ikke noget, de enkelte butikker kan indføre.

– Selvom jeg sagde, at jeg ville gerne have alarm i, så kunne jeg ikke få det, for det er noget, der bliver besluttet på kædeniveau. Og jeg har ikke hørt noget om, at de skulle være på vej.

Derfor ser det ud til, at Netto holder sig til at komme med venlige opfordringer til kunderne.


– Jeg tror også, at alle butikker lagde noget op på facebook for tre-fire måneder siden, og det er jo egentlig bare en venlig appel til, at hvis man har nogle kurve stående eller ser nogle rundt omkring, så hjælp lige fællesskabet med at få dem tilbage igen, siger distriktschefen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT