Langsigtede satsninger gav mindre plus hos Kjærstrup

Bundlinjen er blevet en smule mindre for chokoladeproducenten, der ved seneste regnskab dog vækstede med sit bruttoresultat. Billedet skal ses i lyset af større driftsomkostninger i 2023 med rod i en langsigtet strategi. Det fortæller ejer Peter Bræstrup.
Hos Kjærstrup fra Snogebæk kunne man i 2023 se overskuddet falde.
Det viser det netop offentliggjorte regnskab for chokoladeproducenten, hvor bundlinjen viste et mindre fald fra 88.725 kroner i 2022 til 86.857 sidste år.
Det betyder midlertidig ikke, at der er blevet langet færre flødeboller og chokolader over disken. For virksomhedens bruttoresultatet voksede det seneste år fra lige over 4,8 millioner kroner til næsten 5,2 millioner kroner i 2023.
Men det er større omkostninger på en langsigtet strategi, der har trukket fra det endelige resultat. Det forklarer Peter Bræstrup, der sammen med sin hustru Birgitte Kjær står bag Kjærstrup.
– Det seneste år har vi brugt rigtig mange timer og ressourcer på vores langsigtede mål; At vi vil være den første konfektureproducent, der bruger hele kakaofrugten i vores produkter. Dertil har vi også lagt mange ressourcer i at udvikle vores forretningsmodel, der er drevet af franchise og partnerskaber, forklarer Peter Bræstrup.
Kjærstrups franchise i Ringkøbing. Foto: Holger Larsen
Fravælger store detailkæder
Starter man med det sidste, så har Kjærstrup da også haft fart på med udvidelsen af franchises de senere år.
For fem år siden åbnede den første butik under Kjærstrups navn ovre. Siden er tallet vokset til i alt seks franchisebutikker. De drives selvstændigt i tillæg til Kjærstrups egne fire butikker på Bornholm.
Forretningsmodellen er skruet sådan sammen, at franchisetagerne køber sig ind på at bruge Kjærstrup navnet ved at betale en årlig afgift for marketing og royalty. Samtidig køber de deres varer fra Kjærstrup.
Men resten af driften og salget står forretningspartnerne selv for. Og det er et helt bevidst valg, at man har valgt disse afsætningskanaler, forklarer ejeren.
– Der er mange bornholmske fødevareproducenter, som sælger deres varer engros ud til de store detailkæder. Men her bliver prisen hele tiden presset i bund ned til sidste decimal, og når det så er slut, så risikerer du at blive kastet på gaden. Her er vores mantra, at vi skal bruge noget tid på at bygge vores egne afsætningskanaler op med nogle stærke samarbejdspartnere, der forstår, hvad vi er for en virksomhed, fortæller ejeren.Planer om to butikker mere
Og det er altså også dét arbejde, der blandt andet har lagt til i omkostninger som løn- og rejseudgifter.
For hele forudsætningen for, at forretningsmodellen kan lykkedes, beror på et godt netværk og samarbejde.
– Vi tror på, at vi kan bygge noget godt op med nogle mennesker, vi har kemi med, og som tror på vores koncept. Derfor har vi også brugt en del udgifter på at rejse over og holde foredrag for nye franchisetagere om vores mission, og hvordan man kan integrere butikken i sit lokalområde, fortæller Peter Bræstrup, der tilføjer, at Kjærstrup-butikkerne i det øvrige Danmark har en smule albuerum til at fortolke på konceptet. Blandt andet har de ti procents selvbestemmelse af varelageret. Her har de frit spil til at sætte produkter af deres eget valg på hylderne.
– Der kan være stor forskel på, om du driver butik i sommerlandet i Ringkøbing eller på gågaden i Køge. Og der skal vores partnere havde mulighed for at tolke på, hvad de kan se, deres kunder efterspørger.
I 2023 måtte man lukke en franchisebutik grundet sygdom. Og man har nu planer om to nye franchises i støbeskeen. Én i Vestjylland og én på Sjælland. Lykkedes dét vil det bringe Kjærstrup op på en totalsum af 12 butikker. Og det vidner om, at chokoladeproducenten tror på sin forretningsmodel.
– Vi ser nu et resultat af, at vi i en lang periode har bidraget meget fra drift i vores egne butikker til at sparke koncepter i gang. Om det lykkedes? Det vil tiden jo vise. Men vi gør det jo, fordi vi tror på vores forretningsmodel og tror på, at det betaler sig at arbejde hen mod en endnu mere bæredygtig produktion, siger han.
Kakaofrugten har hovedrollen
I kernen af den bæredygtige strategi ligger det andet ben i et større tal på udgiftssiden; en såkaldt upcycling af kakaofrugt. Her har producenten udvidet med et nyt produktsortiment baseret på kakaofrugtens pulp.
Altså det frugtkød, der normalvis udgør godt 70 procent spildprodukt i en chokoladeproduktion. Produktlinjen blev lanceret for to år siden med en samling af blandt andre læskedrikke og vingummi. Senest er lanceret en cider, der er lavet i samarbejde med Small Batch Brewery. Og det er således også den produktion, man lige nu arbejder for at udvide.
– Vi tror på det her som et led i hele den bæredygtige tanke. Og vil man være first mover på noget, så koster det jo også nogen ressourcer, fortæller Peter Bræstrup, der dog tilføjer, at målsætningen om at bruge hele kakaofrugten i produktionen i 2025 formentlig har et længere perspektiv.
– Vi når det nok ikke i 2025, det har været for ambitiøst et mål. Men det er fortsat, hvad vi arbejder hen imod.
Nyt morgenmadskoncept er planen
Med godt gang i årets sommersæson har man i Kjærstrup også planer om at lancere endnu flere tiltag med kakaofrugten i hovedrollen.
Blandt andet et nyt morgenmadskoncept, der skal serveres i butikken i Snogebæk.
– Sidste år lavede vi et morgenmadskoncept med udgangspunkt i kakaofrugten. I år vil vi gerne udvide til brunch, som vi planlægger at starte fra næste uge af. Derudover skal vi også have lagt nogle kræfter i salg og kommunikation af de nye produkter, siger ejeren, der nu også tror på et bedre 2024.
– Vores omsætning ser på nuværende tidspunkt allerede pænere ud end sidste år. Samtidig kigger vi ikke ind i de samme driftsomkostninger, så jeg tror, at vi lander et bedre sted, siger Peter Bræstrup.
Ved regnskabsårets afslutning var Kjærstrups egenkapital opgjort til 3.516.681 kroner.
NYT JOB
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration