– Vi tror på, at vi kan bygge noget godt op med nogle mennesker, vi har kemi med, og som tror på vores koncept. Derfor har vi også brugt en del udgifter på at rejse over og holde foredrag for nye franchisetagere om vores mission, og hvordan man kan integrere butikken i sit lokalområde, fortæller Peter Bræstrup, der tilføjer, at Kjærstrup-butikkerne i det øvrige Danmark har en smule albuerum til at fortolke på konceptet. Blandt andet har de ti procents selvbestemmelse af varelageret. Her har de frit spil til at sætte produkter af deres eget valg på hylderne.
– Der kan være stor forskel på, om du driver butik i sommerlandet i Ringkøbing eller på gågaden i Køge. Og der skal vores partnere havde mulighed for at tolke på, hvad de kan se, deres kunder efterspørger.
I 2023 måtte man lukke en franchisebutik grundet sygdom. Og man har nu planer om to nye franchises i støbeskeen. Én i Vestjylland og én på Sjælland. Lykkedes dét vil det bringe Kjærstrup op på en totalsum af 12 butikker. Og det vidner om, at chokoladeproducenten tror på sin forretningsmodel.
– Vi ser nu et resultat af, at vi i en lang periode har bidraget meget fra drift i vores egne butikker til at sparke koncepter i gang. Om det lykkedes? Det vil tiden jo vise. Men vi gør det jo, fordi vi tror på vores forretningsmodel og tror på, at det betaler sig at arbejde hen mod en endnu mere bæredygtig produktion, siger han.
Kakaofrugten har hovedrollen