Laaang ventetid på nye bornholmske biler: Vi håber det bedste

Laaang ventetid på nye bornholmske biler: Vi håber det bedste
ERHVERV | Lørdag 23. april 2022 • 10:30
Af:
Anders Liljeroth
ERHVERV | Lørdag 23. april 2022 • 10:30

Skal du købe ny bil, skal du bestille i rigtig god tid. Mange bornholmske købere venter op til et år på levering af deres bil. Til gengæld er brugtpriserne steget voldtsomt det seneste år, for mange købere vælger en nyere brugt i stedet for at vente på en ny.


Ventetiderne på nye biler er rigtig lang i øjeblikket, og det er der flere grunde til. Den ene er, at mange bilfabrikker har været lukket ned i coronatiden, så der er ikke blevet produceret biler nok, den anden grund er generel råvaremangel i verden. Desuden har krigen i Ukraine sat dødsstødet ind for mange fabrikanter, for netop i Ukraine ligger der mange fabrikker, der producerer komponeterne til bilerne.

To af Tidendes læsere fortæller på Facebook, at de har bestilt en Skoda Enyaq sidste år, den ene i maj måned og den anden i august, og begge venter fortsat på levering af deres biler. Bente Birkegaard Chritiansen fortæller, at bilen stadig står på produktionslinjen på grund af komponentmangel, angiveligt nogle høtjtalere der produceres i Ukraine. Dennis Tomiola, der også venter på samme type bil, oplyser, at han godt var klar over, at der ville være lang leveringstid, men fra tidligere at være blevet oplyst om en leveringsdato i maj måned i år, kan bilforhandleren slet ikke fortælle noget om leveringen. Så begge bilkøbere håber det bedste.

Især elbiler har lang leveringstid

Jan Rasch, der er salgschef hos Autohuset Bornholm, der sælger nye VW-biler, er godt klar over, at nogle kunder må vente længere tid på deres biler.

– Ventetiderne er længere end tidligere. Men vi har egentlig altid være vant til lange leveringstider, så det er ikke så slemt hos os. Det er kun enkelte modeller, der er svære at få fat i, siger han.

Autohuset servicerer Skoda, men er ikke forhandler af mærket, så Jan Rasch kender ikke til leveringstiderne på de modeller. Men generelt er det elbiler, der er svære at få fat på, fortæller han.

– Ja, det er elbilerne der er leveringstid på. Og det er helt klart på grund af krigen i Ukraine. Der er 37 bilfabrikker der er ramt af det. Elbilerne får leveret ledningsnettet fra fabrikker i Ukraine. Derfor er leveringstiden rigtig lang lige nu. Og så har elbiler længe været en mangelvare. Ikke på grund af krigen, men simpelthen fordi der er så mange i ordre fra kunderne.

Opgiver nogle af jeres kunder at vente på en elbil, og vælger en anden bil i stedet for?

– Nej, dem der kommer og handler bil, ved godt, at der er lang leveringstid på elbiler. Det gælder jo også køleskabe og frysere og den slags ting.

Hvad med salget af brugte elbiler – er der gang i det?

– Ja absolut. Dem, vi får ind, bliver solgt med det samme. Vi kunne godt bruge flere elbiler til salg. Inden priserne steg rigtig meget, var vi ude og købe nogle elbiler, som vi fik til Bornholm. Men på grund af leveringstiden på nye elbiler, er brugtpriserne steget meget voldsomt. Så der er for os forhandlere ikke nogen forretning i at hente en elbil og sælge den her. Det er meget nemt i dag at sælge brugte elbiler, og det er en god vare at have på hylderne.

Er priserne på andre brugte biler også steget?

– Ja, dem der er op til fire år gamle, der er priserne gået lidt op. Men dem der er ældre end det, de har egenligt samme priser, som de har haft hele tiden, fortæller Jan Rasch.

Salgschefen har også en mistanke om, hvorfor netop leveringstiden på Skoda er længere.

– Skoda er ejet af VW, som også ejer Audi og Porsche og Seat, og så bliver Skoda altså trykket lidt længere ned i køen på fabrikkerne. Så tager de hellere batterierne til VW og Audi-modellerne. For dem vil de hellere sælge. De sælger jo det, de kan tjene flest penge på, mener Jan Rasch.

Henter næsten nye biler i Tyskland

Hos Nyboes Auto, der sælger nye Opel og Mercedes-modeller, mærker de en generel længere leveringstid på bilerne.

Direktør Jesper Jensen mener ikke, det kun er elbiler, der er problemet, men over hele linjen.

– Nej det er næsten på alle mærker og størrelser, synes jeg. Man mangler råvarer, og fabrikkerne har et efterslæb efter corona, og det tror jeg desværre bliver endnu værre nu, efter krigen i Ukraine. Det er i hvert fald det, vi får meldt ud fra fabrikkerne.

Er der kunder, der har fået forsinket leveringen af deres bil?

– Det har vi haft tidligere. Nu har vi efterhånden luret det, så vi kan melde hurtigt ud til vores kunder. Vi tager meget forbehold for leveringstiderne. Ja, faktisk nærmest sådan, at vi ikke kan love levering på noget, før den holder her på øen.

Mærker I forskel på elbiler og benzinbiler?

– Nej, for begge biler skal jo for eksempel have forlygter. Og der sidder små computere i dem, der bliver produceret samme sted. Så i grove træk er der ikke stor forskel på leveringstiderne. Fabrikkerne er stort set lige ramt på begge dele.

Nyboes Auto har forsøgt med nye tiltag for at hjælpe deres kunder.

– Vi er begyndt at importere næsten nye biler fra Tyskland for at imødekomme de kunder, der står og mangler en ny bil lige nu.

Har du kunder til en ny bil, der vælger en brugt i stedet for?

– Ja, det er der rigtig mange, der gør. Og det kan vi også se på brugtvognspriserne. De er stigende i øjeblikket. Men vi har valgt at hente biler i Tyskland for at få dem til den rigtige pris. Så vi importerer dem selv, omregistrerer dem og sælger dem her på Bornholm, fortæller Jesper Jensen, og han kommer med opfordringen:

– Skal man have en ny bil, skal man være ude i rigtig god tid.

 

Mads Voss Gravlund venter på ny bil. Eget foto

 

Brugt bil var alt for dyr

En af de kunder, der venter på en ny bil, er Mads Voss Gravlund. Og han var ude i god tid, synes han selv.

– Jeg venter på en Toyota. Vi bestilte den i slutningen af januar, og nu har vi sidst fået at vide, at den skulle komme sidst i august, men på den app hvor jeg kan følge bilen, er det nu rykket til september. Så det er spændende, om det kan lykkes.

Mads Voss Gravlund venter på en Toyota Proace City Verso, der er en syv-personers bil, og han ved godt, at der er lidt ventetid på netop den bil, og fabrikkerne spytter ikke så mange syv-personers biler ud for tiden. Alligevel valgte han at vente på en ny bil i stedet for at købe en brugt.

– Da vi var ude at prøve bilen, havde Toyota i Aakirkeby en mage til holdende. Den var fra 2020, så den var knap to år gammel. Den skulle vi give knap 320.000 kroner for. Den, vi bestilte som fabriksny, skal vi give 340.000 kroner for. Så vi skulle kun give 20.000 mere for en ny bil, fordi brugtvognspriserne er steget så meget. Derfor tænkte vi, at vi hellere ville vente, og så få en ny bil.

Mads Voss Gravlund valgte også, da han indgik handlen, at aflevere sin gamle bil allerede på det tidspunkt. Og dermed fik han, på grund af brugtpriserne, en god pris for den, fortæller han.

FÅ ABONNEMENT