Køb lokalt uden at vide det

Køb lokalt uden at vide det
For tiden laver Bornholmerslagteren i Aakirkeby skinkesalat til Nettos Egelykke-serie og en tilsvarende serie i Føtex og Bilka. Foto: Henrik Nielsen
NYHED | ABONNENT | 13. MAR 2024 • 19:00
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
13. MAR 2024 • 19:00

Bornholmerslagteren producerer skinkesalat og andre pålægsprodukter for blandt andet Netto.

Nogle produkter i supermarkedet giver indtryk af at være bornholmske uden at være det. Andre er det uden at skilte med det. Et af de nyeste eksempler er skinkesalat fra Egelykke, som man kan købe i Netto.

Egelykke er et såkaldt 'private label', som det hedder på engelsk. Det er produkter, supermarkederne får lavet med deres egen indpakning og navn. Andre eksempler på private label er Dagrofas First Price og Gestus og Coops Xtra og Änglamark. Kigger man ordentligt efter på varernes etiketter, kan man dog se, hvem der har lavet produktet for Salling Group, Lidl eller Rema 1000. Det er der kunder, som har gjort, og de har opdaget, at førnævnte skinkesalat fra Egelykke faktisk er et bornholmsk produkt for tiden.

Af etiketten fremgår det, at plastikbøtten indeholder 250 gram grov skinkesalat. Det står med store bogstaver og tal. Med lidt mindre typer oplyses det, at salaten er "Produceret af Bornholmerslagteren" i Aakirkeby.

Leverpostejer i Netto

Hos slagteren på Brovangen fortæller direktør Richard Jørgensen, at det er første gang, man laver skinkesalat til Egelykke i Netto og til Budget-serien i Føtex og Bilka, men det er ikke første gang, et produkt fra Bornholmerslagteren gemmer sig bag et andet navn.

– Vi har lavet det i perioder gennem nogle år. Vi laver også frilandsbaconleverpostej for Rema 1000, siger Richard Jørgensen.

Derudover skal Bornholmerslagteren til at lave salater til Salling Groups Princip-serie, tilføjer han.

I 2021 kom det frem, at Bornholmerslagteren havde indgået en aftale om at levere produkter til netop Salling Group. Private label-salaterne er ikke en del af den aftale, fortæller direktøren.

– Det er vores egne produkter, vores leverpostejserie, hvor vi har fire leverpostejer i Netto, og så laver vi også noget private label-leverpostej til Bilka og Føtex i deres eget brand, altså Salling-postejer, siger Richard Jørgensen.

Hellere eget mærke

Produktion til supermarkedernes private label var noget, virksomheden i Aakirkeby rigtig begyndte på under corona, fortæller han.

– Vi vil helst lave vores eget brand, det skal der ikke herske tvivl om, men nogle gange er det meget rart at fylde det sidste af produktionen op med noget private label, siger Richard Jørgensen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT