HK: Ansatte i dagligvarebutikker overfuses

HK: Ansatte i dagligvarebutikker overfuses
– De stigende priser giver anledning til flere konflikter i butikkerne. Det kan være alt fra vrisne kommentarer om, at en vare må være slået forkert ind, til decideret skæld ud på grund af priserne, fortæller Sofie Berg Axelsen, formand for HK Handel Hovedstaden. Arkivfoto: Torben Østergaard Møller
NYHED | ABONNENT | 5. MAJ 2022 • 16:46
Jesper Gynther
Journalist
NYHED | ABONNENT
5. MAJ 2022 • 16:46

Onsdag aften blev der på den lokale HK-afdelings årsmøde fortalt om, at ansatte i byggemarkeder på Bornholm har oplevet flere "ubehagelige ekspeditioner" af utilfredse kunder, som taler grimt til dem.

Det er dog ikke kun ansatte i byggemarkeder, som har oplevet at blive overfuset af utilfredse kunder. Faktisk er det oftest ansatte i dagligvarebutikker, som kan blive talt hårdt til. Det er i hvert fald erfaringen hos fagforbundet HK Handel Hovedstaden.

– Mange af vores medlemmer har oplevet af blive overfuset af kunder. Det har længe været et problem, men vi oplever også, at de stigende priser giver anledning til flere konflikter i butikkerne. Det kan være alt fra vrisne kommentarer om, at en vare må være slået forkert ind, til decideret skæld ud på grund af priserne, fortæller Sofie Berg Axelsen, formand for HK Handel Hovedstaden.

Vi synes, det er ærgerligt, at medarbejderne bliver overfuset

– Vi synes, det er ærgerligt, at medarbejderne bliver overfuset. Jeg forstår kundernes frustration over de stigende priserne, men det er ikke medarbejdernes skyld, og de kan heller ikke gøre noget ved det, så jeg håber, at kunderne bliver bedre til at sende et smil i medarbejdernes retning, siger hun og oplyser, at HK tidligere har tilbudt kurser i konflikthåndtering for sine medlemmer.

– Men vi mener også grundlæggende, at det er arbejdsgiverens ansvar at sikre et godt arbejdsmiljø ved at skærme medarbejderne bedst muligt mod overfusninger og ruste medarbejderne til at håndtere situationerne, når de opstår, siger Sofie Berg Axelsen.

På Tidende.dk's facebookside er der flere, som giver udtryk for, at det ikke kun er ansatte i byggemarkeder, som oplever at blive udsat for kunders frustrationer. Læs kommentarerne i opslaget ovenfor.