Det er dog ikke kun ansatte i byggemarkeder, som har oplevet at blive overfuset af utilfredse kunder. Faktisk er det oftest ansatte i dagligvarebutikker, som kan blive talt hårdt til. Det er i hvert fald erfaringen hos fagforbundet HK Handel Hovedstaden.
– Mange af vores medlemmer har oplevet af blive overfuset af kunder. Det har længe været et problem, men vi oplever også, at de stigende priser giver anledning til flere konflikter i butikkerne. Det kan være alt fra vrisne kommentarer om, at en vare må være slået forkert ind, til decideret skæld ud på grund af priserne, fortæller Sofie Berg Axelsen, formand for HK Handel Hovedstaden.
Vi synes, det er ærgerligt, at medarbejderne bliver overfuset
– Vi synes, det er ærgerligt, at medarbejderne bliver overfuset. Jeg forstår kundernes frustration over de stigende priserne, men det er ikke medarbejdernes skyld, og de kan heller ikke gøre noget ved det, så jeg håber, at kunderne bliver bedre til at sende et smil i medarbejdernes retning, siger hun og oplyser, at HK tidligere har tilbudt kurser i konflikthåndtering for sine medlemmer.