Frivilligt gebyr skal sikre bagerens overlevelse

Frivilligt gebyr skal sikre bagerens overlevelse
De høje priser har fået Karsten Mortensen til at bede om et lille ekstra gebyr i bagerbutikken. Arkivfoto: Berit Hvassum
ERHVERV | NEXØ | Tirsdag 25. oktober 2022 • 15:30
ERHVERV | NEXØ | Tirsdag 25. oktober 2022 • 15:30

Hos Bager Mortensen i Nexø beder de kunderne betale to kroner per ekspedition, for at få råd til den store ekstraregning for strøm. – Kan man ikke betale, er vi lige gode venner, fortæller bagermesteren, som oplever at både private og virksomheder er pressede.

 

– Kære kunder, som I jo ved, er energipriserne stukket helt af.

Sådan begynder beskeden, som er printet på et stykke A4-papir og står i et skilt på disken hos Bager Mortensen i Nexø.

Lige nu lukker nemlig mellem en og to bagerbutikker om ugen, og den statistik vil indehaver Karsten Kofoed Mortensen ikke være en del af. Derfor har han gjort alt, hvad han kan, for at spare på strømmen i bageriet.

– Vi har slukket for nogle frysere og en ovn og lidt forskellige andre ting for at prøve at holde det nede, men vi håber da snart, at priserne falder igen, fortæller han.

Alligevel er de altså blevet nødt til at tilføje et lille ekstra gebyr, som alle, der køber for over 20 kroner, skal betale.

På skiltet skriver de, at det lille gebyr på to kroner per ordre fjernes igen, når verden normaliseres. Og det er blevet taget rigtig godt imod af kunderne, som for de flestes vedkommende gerne betaler lidt ekstra for at sikre bageriets overlevelse i en presset tid.

– Vi har været meget mærket af stigningen i elpriserne, for det er en stor post for et bageri. Vi har frysere, der kører, og dem kan vi ikke slukke for, forklarer bagermesteren.

– I fryserne har vi alt det, vi tager ud, tør op, langtidshæver, sætter videre på køl og til sidst bager i ovnen. Der er nogle kølekæder, vi skal passe, når det gælder fødevarer, og det hele koster penge, fordi det kører på strøm.

140.000 kroner ekstra

I de første to kvartaler af året har Karsten Kofoed Mortensen betalt 140.000 kroner ekstra i forhold til, hvad han plejer at betale for strøm, og derfor betyder det meget, at kunderne er klar på at smide en to-krone mere i puljen.

På skiltet i bagerbutikken kan man læse, at bageren i løbet af de næste måneder skal finde mere end 50.000 kroner ekstra om måneden. Det er mange penge, men han er også klar over, at bagerbutikken ikke er den eneste, der er presset.

– Om man er bager eller almindelig husstand, så er alle mennesker jo bare pressede, og derfor siger vi også altid, at det er frivilligt, om man vil betale det ekstra gebyr. Hvis man ikke vil, så er vi lige gode venner af den grund, fortæller han.

Han oplever dog ikke, at der er nogle sure miner – i hvert fald ikke noget, de har bidt mærke i. Det er meget forståeligt, at også kunderne er pressede på elprisen.

– Alle siger bare, at de også er pressede. Det er jo lige så slemt for din husstand, som det er for vores forretning. For en husstand er det bare et mindre beløb, fordi du ikke har så meget, der kører på el, men for en enlig mor, der får en varmeregning ekstra, så har det samme betydning.

De næste to uger bliver der til gengæld sparet på strømmen. Her lukker bagerbutikken nemlig ned i et par uger. Og det har Bager Mortensen gjort i 25 år, så der er intet nyt under solen.

– Det er det eneste ferie, jeg har i løbet af et helt år. Så lukker vi butikken, og så får vi alle sammen holdt lidt ferie der. Men det er første gang, vi har holdt sommerferie, når der er nattefrost. Sådan kan det jo gå, fortæller han.

Bagerbutikken åbner igen den 8. november.

 

 

Kære Kunder

Som I jo ved er energipriserne stukket helt af

Lige nu lukker der 1-2 bagerbutikker om ugen. :(

Vi gør og har allerede gjort rigtig meget for at spare.

Men vi skal jo bage brødet og opbevare fødevarer ved den rigtige temperatur.

Lige pt. skal vi finde 50.000 kroner hver måned.

Fra mandag den 10. oktober lægger vi derfor et lille gebyr på dit køb på 2 kroner, hvis du handler for over 20 kroner.

Dette gebyr fjernes naturligvis, når verden normaliseres.

Vi håber, at du tager godt imod vores tiltag.

Vi og vores søde og dygtige personale gør vores bedste for at komme igennem denne tid.

Tak for din forståelse.

Bager Mortensen.

 

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT