Fordobler produktionen: Folk er begyndt at forstå mit produkt

Fordobler produktionen:  Folk er begyndt at forstå mit produkt
Malene Rossil er ved at få hul igennem med sin kombucha. Nu udvider hun produktionsfaciliteterne i Nexø. Arkivfoto: Jacob Jepsen
ERHVERV | NEXØ | Søndag 20. marts 2022 • 09:30
ERHVERV | NEXØ | Søndag 20. marts 2022 • 09:30

Iværksætteren fra Poulsker er vokset ud af sine gamle produktionslokaler.

Mere plads og flere ansatte betyder imidlertid højere udgifter – men Malene Rossil er også klar til at fordoble produktionen af kombucha. 

Hvad er det der sker nede på Møbelfabrikken?

– Bornholm Kombucha har fået nye faciliteter. Vi har fået mere at lave, fordi kendskabet til kombucha er blevet større. Det er jo i og for sig en hel ny drikkevarekategori i Skandinavien, så der er lidt vej endnu, for at få den mere udbredt – men vi er godt på vej. Så Møbelfabrikken, hvor vi i forvejen har produktion, har bygget et nyt stort fødevaregodkendt produktionslokale til os på 145 kvadratmeter. Og det indvier vi den 8. april.

Malene Rossil, 47, startede produktionen af kombucha op i 2017.

Har der været store udfordringer?

– Det er en nicheproduktion, de fermenterede føde- og drikkevarer. Så jeg brugt rigtig meget tid på at lære håndværket at kende og blive bedre til at styre fermenteringsprocessen. Det er først indenfor de seneste syv år, at der er kommet kommercielle kombuchaproducenter i Danmark, så jeg har ikke haft det samme netværk at trække på, som man har indenfor for eksempel øl- og vinproduktion. Vi er endnu kun tre-fire kombuchabryggere i Danmark, hvor der et par hundrede ølbryggere. Det har været smadderspændende, men også en rejse. 

Forbrugerne har skullet vænne sig til kombucha, fortæller Malene Rossil. Kombucha smager lidt syrligt og har ikke meget sødme tilbage, fordi sukkeret er omdannet til blandt andet organiske syrer og vitaminer.

Og det er hele meningen med kombucha, siger Malene Rossil.

–  Jeg går op i at holde min kombucha naturligt lav på sukker. Drikken er baseret på te, ikke korn, sukker, druer og safter, som man måske er vant til og som fylder mere smagsmæssigt. Kombucha har en let smag, og det, at det er et levende produkt, gør at smagen varerierer fra gang til gang. Det tager tid at bryde igennem som kategori, men vi begynder at kunne se frugterne af det hårde arbejde. Nu begynder folk at forstå kombucha kombucha og det er bare så dejligt, siger hun. 

Så din omsætning stiger som den skal?

– Ja, det gør den. Men jeg har også langt flere udgifter i kraft af at jeg har flere ansatte og højere husleje. Fra 1. april  har jeg to ansatte, hvor den ene er biotecher fra Absalon i Kalundborg. Så jeg skal både fordoble omsætningen i år og næste år. 

Er der andre produkter på vej?

– Ja, det er der. Jeg går rigtig meget op i bæredygtig produktion og arbejder målrettet på at anvende lokale råvarer og udnytte alt det, der er til overs. Nu har jeg det her overskudsprodukt fra kombucha-brygningen, som hedder bærmæsk. Af det vil jeg fremstille to såkaldte upcyclingsprodukter sammen med Henrik Nerst fra Wild Organic og Jacob Dam, økobageren i Aakirkeby. De bliver præsenteret til receptionen den 8. april.

Har du fået nye kunder de seneste år?

– Ja, vi får flere og flere herovre på øen og så kom vi med 7/11-kæden ved årsskiftet. Indtil videre er vi ude i en tredjedel af deres butikker. Man får et halvt til et helt år til at teste, og jeg håber, det fortsætter. Jeg er inviteret til at komme over og pitche til rigsmødet på onsdag. Her mødes alle deres købmænd, jeg tror der er 160-170 i Danmark. Så skal jeg præsentere mit produkt sammen med nogle af de andre nye leverandører. 

Er der noget du som fødevareproducent godt kunne ønske dig mere af på Bornholm?

– Noget af det, som virkelig optager mig, det er samarbejde. Vi har allerede nogle gode strukturer herovre i kraft af Gourmet Bornholm, Destination Bornholm og Bornholms Landbrug og Fødevarer. Og hele fødevare-, håndværker- og kunsthåndværkerbranchen, repræsenteret af ACAB, er gode til at repræsentere hinanden. Det samarbejde kunne jeg godt tænke mig at udbygge endnu mere. Det er de mindre producenter og mellemstore, der er med nu, jeg ville gerne have de store restauranter og butikker med, så man bliver endnu bedre til at fortælle historien sammen på alle niveauer. Vi er gode, men vi kan blive endnu bedre. 

FÅ ABONNEMENT