Ejere uden erfaring løfter campingplads til solidt overskud

Ejere uden erfaring løfter campingplads til solidt overskud
Tæt på skov og strand ligger Møllers Dueodde Camping. Foto: Berit Hvassum
NYHED | DUEODDE | ABONNENT | 8. FEB 2022 • 06:46
NYHED | DUEODDE | ABONNENT
8. FEB 2022 • 06:46

En elektriker og sosu-assistent køber en campingplads og på vej ind i den sjette sæson med familievirksomheden, har de skabt en god forretning.


Møllers Dueodde Camping går i år ind i sin sjette sæson med nye ejere. Morten Andre Pedersen og Gitte Brandt Pedersen overtog tilbage i 2017 campingpladsen, og selvom de ingen erfaring havde med at drive campingplads, men blot var erfarne campister, er deres indkomst steget år for år. De seneste to år har de "nye" campingejere præsteret et overskud på mellem 800.000 og 900.000 kroner.

Overskuddet er på sin vis overraskende for Morten og Gitte Pedersen, men omvendt har de også knoklet for netop den succes, de kan bryste sig af at have lige nu. Nu håber blot, at det varer ved.

– Vi synes jo, at det går godt, og vi er meget tilfredse, hvis det kan være sådan her fremover. Vi tør næsten ikke håbe på det.

– Vi tror, at der sker forandringer, da danskerne tager sydpå igen, siger Morten Andre Pedersen.

Tysk-dansk udskiftning

Coronaen har været på både godt og ondt for Møllers Dueodde Camping. En af grundene til, at det store overskud overraskede campingejerne, er blandt andet, at de plejer at have flest tyske gæster. Plejer er måske så meget sagt, når store dele af deres tid som campingejere har været præget af unormale coronatilstande. Men normalt er størstedelen af deres gæster tyske, og det har været udfordrende, da corona har gjort det svært at få gæster til øen fra udlandet.

Coronaen gav i år en sen sæsonstart for Møllers Dueodde Camping, da tyskerne først kom til i slutningen af juni, og det gav rynker i panden hos Morten og Gitte Pedersen. Bekymringerne forsvandt dog hurtigt, og i stedet så de ind i en af deres bedste sæsoner.

– Da vi kunne se, at tyskere først kom den 20. juni, tænkte vi, at det blev et øv-år, men det blev det faktisk ikke. Det blev alligevel med mange gæster, så alt i alt blev 2021 et udmærket år, selvom det ikke startede så godt, siger Morten Andre Pedersen.

I stedet for et overtal af tyskere oplevede også Møllers Dueodde Camping en stor tilgang af danske turister i somrene under corona. Det hjalp med at holde en høj belægning på campingpladsen sommeren over, hvilket ikke bare reddede deres sæsoner, men også har givet en god omsætning i både 2020 og i 2021.


Morten Andre Pedersen har sammen med Gitte Pedersen skabt en velfungerende campingplads. De har taget mange initiativer, der har vist sig at bære frugt. Foto: Berit Hvassum



Opskriften på succes

Selvom Morten og Gitte Pedersen kommer med baggrunde som henholdsvis elektriker og sosu-assistent, har de formået at løfte campingpladsen fra underskud til overskud over seks år. Det har de ved hjælp af en masse nye initiativer, der har vist sig at give en god forretning hos Møllers Dueodde Camping.

– Initiativer har vist sig at ramme rigtigt. Vi har bygget nye luksushytter, som har været en stor succes. Vi har fået hunde med på campingpladsen, der før var en hundefri plads. Vi har fået struktur på pladserne, hvor vi har fået det systematiseret og nummereret. Vi har lavet online booking, som mange er glade for, så vi har gjort mange ting hvert år, som har vist sig at være det rigtige, siger Gitte Brandt Pedersen.

Men arbejdet med fornyelsen har været en balancegang, fortæller Morten og Gitte Pedersen. De har gæster, der kommer og er kommet på campingpladsen i over 50. år. De skal fortsat komme, fortæller campingejerne, men de vil også lokke nye mennesker til. Det kræver hårdt arbejde. På vej ind i den sjette sæson er de klar til at give den endnu en skalle på Møllers Dueodde Camping.

– Vores tid med campingpladsen har været sjov, spændende og hård til tider. Men vi kan se, at vi nyder at arbejde sammen, og det virker til, at samarbejdet fungerer rigtig godt. Vi har også vores børn involveret i det. Det er en familievirksomhed, vi har, men vi er ambitiøse med den. Vi har lavet en 12 års-plan, som vi kan følge. Vi prøver at udvikle campingpladsen, så folk fortsat synes, at det er spændende, men vi vil også gerne have nogle nye ind i folden. Vi har jo bare en super hyggelig plads, og det håber vi, at vi kan fortsætte med. Vi tror på, at året i år bliver godt, siger Morten Andre Pedersen.

FÅ ABONNEMENT