Der var brug for hårde tiltag: Andre brugser skal tage ved lære af Pedersker

Der var brug for hårde tiltag: Andre brugser skal tage ved lære af Pedersker
Bestyrelsesmedlem i brugsen i Pedersker, Alex Speed Kjeldsen (th.), forsøger at overbevise turisterne om, at de skal gå ind i butikken og smage en Stormy Bornholmer - en drink lavet af den bornholmske bitter Sevablødda. Foto: Anders Liljeroth
NYHED | PEDERSKER | ABONNENT | 1. AUG 2022 • 05:30

Da brugsen i Pedersker for fem år siden var voldsomt økonomisk trængt, var der hårdt brug for nye tiltag. Det mest succesfulde er bornholmerdagene, som både giver flere kunder og mere sammenhold i byen. Nu kommer foreninger fra hele landet til Pedersker for at lære af succesen.

 

– Du får lige en paptallerken, og så er der flere smagsprøver i butikken, både spiritus og vin, lyder det på ærkebornholmsk fra en energisk Alex Speed Kjeldsen, når han byder gæsterne velkommen til bornholmerdagen bag brugsen i Pedersker.

Og netop dagene hvor kunderne får mulighed for at stifte bekendskab med en masse bornholmske produkter, er med til at holde den lokale brugs i live, mener han.

– Vi har nogle produkter i butikken, som vi mener kan få flere turister ind og handle. Så derfor startede vi bornholmerdagene i 2018, hvor brugsen virkelig var lukningstruet. Og det har absolut været med til at styrke butikken, siger Alex Speed Kjeldsen, der sidder med i bestyrelsen i den lokale brugsforening.

Hvordan bidrager dagene til økonomien?

– Dels bliver der handlet mange bornholmske produkter på dagen. Men kunderne får også en god oplevelse der gør, at de kommer tilbage i løbet af ugen og handler igen, siger han.

Engagementet vokser

Når man bevæger sig rundt på de små landeveje på det sydøstlige Bornholm bliver man rigtig mange steder mødt af skilte, der reklamerer for de særlige tirsdage bag brugsen i Pedersker. Og skiltene trækker mange mennesker til byen.

Men bornholmerdagene har også skabt nogle andre fordele, mener Alex Speed Kjeldsen.

– Vi har også set nogle andre effekter faktisk. Det handler om de frivillige. Vi har brug for 10 frivillige hver gang, og vi har et korps på omkring 25. Arrangementet kører hver tirsdag fra Sankt Hans og frem til efterårsferien. Det er i alt 17 gange. Så det trækker naturligvis hårdt på dem. Men de, der har været her for at hjælpe til ved bornholmerdagene, bliver ofte frivillige hjælpere i brugsen, og så bliver de også ambassadører for brugsen, fordi de føler, at de bliver en del af konceptet. Og det har aktiveret mange flere, fortæller Alex Speed Kjeldsen.

Er de frivillige gengangere fra sidste år?

– Ja, der er mange gengangere. Men der er faktisk også nogle turister. Vi har for eksempel en frivillig der har et sommerhus i området, men som gerne vil engagere sig i den lokale brugs. Og det store antal frivillige er virkelig et stort plus for brugsen. Det ene er, at vi ikke ville have råd til at ansætte alle de ungarbejdere der skulle til, for at stå og servere for gæsterne, men Turisterne synes også det er super sjovt, at de der står her også kender noget til lokalområdet, og kan fortælle hyggelige historier om hvordan det var i gamle dage.

Er man som lokal brugs nødt til at arrangere noget for at overleve?

– Ja, det er man. Det behøver jo ikke være en bornholmerdag, men jeg tror, der skal tænkes ud af boksen, og så skal man spille på noget af det man har i forvejen, som man kan videreudvikle.

Et godt eksempel for andre brugser

Det har givet genlyd andre steder i landet, at brugsen i Pedersker har rettet op på økonomien de seneste år. Faktisk så meget, at andre foreninger ønsker at lære af Pedersker Brugs.

– Vi får i næste uge besøg af brugsernes arbejdsgiverforening, der vil lave en film om os, fordi vi bliver nævnt som et godt eksempel på, hvordan man kan øge en lokalbrugs omsætning. Vi er gået fra 12 til 17 milloner i omsætning på bare tre år, hvilket jo er helt vildt. Hvor vi før lå i det de kaldte den røde hale, så ligger vi nu rigtig godt, lyder det fra Alex Speed Kjeldsen, der som eksempel nævner det grønne område og bygningen bag brugsen, som er blevet til med over en million kroner fra forskellige fonde.

Hvordan går det med omsætningen denne sommer?

– Altså det går ikke som sidste år, men det tror jeg er det svar du får, uanset hvem du snakker med. Det er lidt lavere. Vi havde de to år med corona, hvor det var helt ekstremt. Men de sidste par uger har overrasket os lidt, for de ligger nærmest på niveau med sidste år. Men tidligere på sommeren har det været noget lavere.

Er der særlige varer, I sælger færre af?

– Det har ramt os, at priserne er gået vældigt op. Kunderne tænker sig mere om, når de handler. Jeg er ikke helt inde i tallene, men nu har vi Bornholms største spiritushandel, og der kan vi godt se at de dyre flasker, de ligger altså lidt længere på hylderne end de gjorde før, siger Alex Speed Kjeldsen.