DAT i millionunderskud, men moderselskabet tjener penge

DAT i millionunderskud, men moderselskabet tjener penge
Et underskud hos DAT A/S på 24,4 millioner kroner taler sit eget sprog. Arkivfoto: Berit Hvassum
ERHVERV | Tirsdag 20. juni 2023 • 05:30

For 21. år i træk har DAT Holding overskud, men indenrigsflyvningen er smertensbarnet – igen-igen, fortæller direktør Jesper Rungholm.

 Det er svært at tjene penge på indenrigsflyvning.

Det slår Jesper Rungholm fast over for Bornholms Tidende. Han er direktør i DAT, der blandt andet beflyver Bornholm, og hans udsagn understreges af, at DAT A/S er kommet ud af 2022 med et underskud på så meget som 24,4 millioner kroner.

Trods dette ganske massive underskud ender moderselskabet, DAT Holding, ikke desto mindre med et overskud efter skat på lige knap fem millioner kroner, understreger direktøren dog.

Det skyldes ikke mindst, at DAT Leasing kan præsentere et overskud på 31 millioner kroner, og på den måde kan selskabet altså tjene ind på gyngerne, hvad det har mistet på karrusellen.

Under DAT Holding hører også det Litauen-baserede selskab DAT LT med et overskud før skat på godt en halv million kroner.

Jesper Rungholm understreger, at det er DAT Holdings resultat, der er det vigtigste.

– Det er det, vi går mest op i, men igen døjer vores flyselskab altså på den måde, at det endnu engang giver underskud. Heldigvis har vi så vores leasingselskab, som holder os ovenvande. Sådan har det være i mange år. Jeg tror, at vi gennem de seneste 10-15 år har haft ét år, i 2017, hvor også selve flyselskabet levere et positivt – men stadig utilfredsstillende – resultat.

Om overskuddet i det litauiske flyselskab siger han:

– Det er alt for lille set i betragtning af al den møje og besvær, vi har.

Hvorfor DAT?

Hvorfor bliver I ved med at have DAT, hvis det giver underskud år efter år?

– Jamen, det er jo det, vi døjer med, og der også derfor, vi bliver ved med at fremføre budskabet over for politikere og andre, at det er så djævelsk svært at drive regional luftfart på egne ben, at det faktisk ikke kan lade sig gøre at få det til at løbe rundt og tjene penge på det. Og havde vi ikke haft vores eget leasingselskab, var vi da også lukket for længst. Jeg vil endda tilføje, at vores leasingselskab kommer ud med et pænt overskud på trods af, at vores flyselskab leaser flyene på absolut favorable vilkår. Essensen i det er, at i luftfart ligger de rigtig store penge i flyleasingselskaberne, det er det samme hele Jorden rundt, de skovler penge ind. Omvendt døjer flyselskaberne med en meget, meget svær økonomi. Det er det samme alle steder, og den eneste grund til, vi overlever, er, at vi har det hele inden for samme hus.

Kunne I ikke undvære overhovedet at have DAT A/S så?

– Jo, det kunne vi, hvis vi holdt op med at flyve på Bornholm, Midtjylland de andre steder, vi flyver. I bund og grund behøver vi jo egentlig ikke have et dansk flyselskab, men omsætningen kører den vej igennem på den måde, at DAT A/S hyrer vores litauiske selskab ind til at udføre flyvningerne for sig og betaler en pris for det. Derfor ender totaløkonomien i DAT A/S, som den gør. DAT A/S har den økonomiske driftsrisiko og byder på de her kontrakter rundt omkring, som man skal have en AOC, altså en flyvetilladelse, for at gøre. Det kunne vi sådan set bare gøre i Litauen i stedet for og så lukke ned i Danmark, og vi må da også indrømme, at en gang om året sætter vi os ned og siger, hvorfor gør vi det her, hvorfor stopper vi ikke bare? Det er bare det, der er svært.

Hvad svarer I jer selv?

– At vi ikke er rigtig kloge, og vi burde for længst være holdt om med det pjat.

Køb og salg

Men det er vel cool business, hvorfor fortsætter I?

– Jamen, det er rigtigt, det er også en af de konklusioner, man langsomt kommer til. Hvis ikke det giver nogle ordentlige penge, så gider vi ikke. I år har vi byttet lidt rundt på modellerne og har rigtig stor produktion på vores Air Busser, hvor vi flyver på kontrakt for andre, og det fungerer rigtig fint. Men regionalflyvning i Danmark ... det er ikke let.

Hvad lever DAT Leasing, som altså gør det godt, af?

– Køb og salg af flyvemaskiner og af at lease fly ud til DAT. Køb og salg har vi være gode til gennem alle årene, hvad angår vores leasing til DAT, har vi selvfølgelig fordelen af at have en langtidskunde, som passer godt på flyene – men til gengæld betaler DAT A/S og DAT LT så en favorabel pris i lyset af, at de er langtidskunder, siger Jesper Rungholm og fortsætter:

– Det er vores 21. år i træk med et positivt resultat i DAT Holding, og det er der ingen andre flyselskaber, som jeg har kendskab til, der har kunnet præstere. Essensen er, at vi er gode til nogle ting, ikke så gode til andre, og vi driver ind imellem forretning med hjertet, hvilket ikke er altid er lige klogt. Men sådan er det.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT