Hvorfor DAT?
Hvorfor bliver I ved med at have DAT, hvis det giver underskud år efter år?
– Jamen, det er jo det, vi døjer med, og der også derfor, vi bliver ved med at fremføre budskabet over for politikere og andre, at det er så djævelsk svært at drive regional luftfart på egne ben, at det faktisk ikke kan lade sig gøre at få det til at løbe rundt og tjene penge på det. Og havde vi ikke haft vores eget leasingselskab, var vi da også lukket for længst. Jeg vil endda tilføje, at vores leasingselskab kommer ud med et pænt overskud på trods af, at vores flyselskab leaser flyene på absolut favorable vilkår. Essensen i det er, at i luftfart ligger de rigtig store penge i flyleasingselskaberne, det er det samme hele Jorden rundt, de skovler penge ind. Omvendt døjer flyselskaberne med en meget, meget svær økonomi. Det er det samme alle steder, og den eneste grund til, vi overlever, er, at vi har det hele inden for samme hus.
Kunne I ikke undvære overhovedet at have DAT A/S så?
– Jo, det kunne vi, hvis vi holdt op med at flyve på Bornholm, Midtjylland de andre steder, vi flyver. I bund og grund behøver vi jo egentlig ikke have et dansk flyselskab, men omsætningen kører den vej igennem på den måde, at DAT A/S hyrer vores litauiske selskab ind til at udføre flyvningerne for sig og betaler en pris for det. Derfor ender totaløkonomien i DAT A/S, som den gør. DAT A/S har den økonomiske driftsrisiko og byder på de her kontrakter rundt omkring, som man skal have en AOC, altså en flyvetilladelse, for at gøre. Det kunne vi sådan set bare gøre i Litauen i stedet for og så lukke ned i Danmark, og vi må da også indrømme, at en gang om året sætter vi os ned og siger, hvorfor gør vi det her, hvorfor stopper vi ikke bare? Det er bare det, der er svært.