Bornholms Andelsmejeri kæmper mod prisstigninger

Bornholms Andelsmejeri kæmper mod prisstigninger
Per Olesen har været direktør for Bornholms Andelsmejeri siden 1998. Foto: Mathies Hvid Toft
ERHVERV | Søndag 22. oktober 2023 • 11:00
Af:
Mathies Hvid Toft
ERHVERV | Søndag 22. oktober 2023 • 11:00

Prisstigninger på transport og energi har givet udfordringer for Bornholms Andelsmejeri i 2023. Det har resulteret i et historisk stort lager. Nu kan lyset for enden af tunnelen dog anes, fortæller direktøren.

Det er næppe gået mange forbrugeres næse forbi, at der generelt har været prisstigninger i samfundet de sidste par år. Lige fra energi til dagligvarer.

De prisstigninger mærker man også hos Bornholms Andelsmejeri, der har kæmpet med salget i år, fortæller direktør Per Olesen.

– Der er ikke tvivl om, at prisstigningerne i 2022 og i år har gjort det sværere for os at sælge, siger han og fortsætter:

– Generelt er forbrugerne blevet mere påpasselige med deres penge både i Danmark og i resten af verden. Vi oplever helt generelt, at vores indeks ikke ligger, hvor vi gerne vil have det. Vi sælger kort sagt ikke de mængder, som vi skal, fastslår han.

Derfor ved Per Olesen også allerede nu, at man ikke rammer samme overskud, som det lykkedes at hive hjem i 2022.

Mindre overskud i sigte

Dengang endte man med et årsresultat på 21,3 millioner kroner. Som andelsselskab er årsresultatet dog også et spørgsmål om, hvad man har betalt for mælken, og der har mejeriet prioriteret at holde en god notering.

– Det er et udfordrende marked, som har gjort vores varer dyrere ude i butikkerne. Vi ligger jo i forvejen i det lidt dyrere segment, og så rammer prisstigninger ekstra hårdt, fordi folk generelt handler nedad, forklarer han videre.

Per Olesen mener dog, at det er lykkes at sejle nogenlunde helskindet gennem de oprørte vande. Derfor er der også et overskud i sigte, når årsregnskabet for 2023 bliver lukket. Omsætningen tegner samtidig til at ende på samme niveau som sidste år på omkring 330 millioner kroner.

– Og det viser jo, at vi har formået at få prisstigningerne ned på vores produkter. Nu handler det så om, at vi får solgt mere, så mængderne kommer op på niveau igen, siger Per Olesen.

Stort lager bringes ned

Lige nu er Bornholms Andelsmejeris lager historisk stort. Det er ikke kritisk for virksomheden, men det er omvendt heller ikke en holdbar situation i længden.

– Vores lagerbeholdning er på omkring 14 procent og ved, at vi har øget vores lager, bliver det også et spørgsmål om likviditet. Vi binder jo en større værdi, mens vi stadig betaler vores andelshavere hver 14. dag. Det ruller hele tiden foran os, og det er da et pres, forklarer han.

Derfor er målsætningen at få bragt lageret ned, gerne før end senere.

– Heldigvis sælger vi meget ud lige nu. Vi har travlt. Vi når nok ikke i mål, inden året er omme, men vi kan klart se, at det går den rigtige vej, siger han.

Per Olesen forklarer videre, at han har flere knapper at dreje på for at få salget op.

– Vi er ude og opsøge nye kunder. Både i de markeder vi allerede sælger til, men også i helt nye lande. Derudover prøver vi at finde nye produkter som vores grilloste. Samtidig er vi ude og afdisponere en hel del. Det betyder, at vi laver nogle meget store partier af ost til industrien, og det hjælper på lagersituationen, slutter han.

Helt generelt forsøger Bornholms Andelsmejeri at holde salget ligeligt fordelt mellem salg til andre virksomheder, altså B2B og salg til detailhandlen og forbrugerne.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT