Mejeriet har testet ny storsatsning i Rema

Mejeriet har testet ny storsatsning i Rema
Foto: Mathies Hvid Toft
ERHVERV | Lørdag 21. oktober 2023 • 05:30
Af:
Mathies Hvid Toft
ERHVERV | Lørdag 21. oktober 2023 • 05:30

Mejeriet har lagt jetoner på en ny type ost for virksomheden. I fremtiden er målet at sælge en markant mængde grillost, og de første reaktioner fra markedet tegner godt, lyder det fra direktøren.

Bornholms Andelsmejeri er kendt for sine blåskimmeloste, gul ost og mælk på karton. I fremtiden må grillost gerne nævnes i samme flæng, lyder det fra Per Olesen, der har stået i spidsen for mejeri siden 1998.

– Vi arbejder stenhårdt på vores grillost. Vi har kørt markedstest herhjemme i Rema 1000 i løbet af sommeren, og det gik godt, fortæller han.

Grillost er en fast ost, der kan steges på pande eller grilles, uden den smelter. Hos Bornholms Andelsmejeri har man valgt at marinere osten for at gøre det så let som muligt for forbrugerne.

– Mine forventninger til det er store. I første omgang er vores fokus på det nordamerikanske marked, men det står allerede klart for os, at vi også kommer til at sælge dem i Europa, siger Per Olesen.

Skal give mere stabilitet

Dels baseret på salget i Danmark i løbet sommeren, men også efter de signaler han opfangede på verdens største fødevaremesse, Anuga, som han vendte hjem fra for nyligt.

– Vi kunne jo se, hvor meget der var dernede omkring grillost. Det er en stor tendens, og det bekræfter mig bare i, at vi kommer til at sælge rigtig meget af det i fremtiden, lyder det.

Det er dog en sæsonvare, og derfor vil det være i sommerhalvåret, at mejeriet for alvor skruer op på gashåndtaget for produktion af grilloste.

– Jeg håber på, at det bliver et ben mere under vores forretning, som vi kan stå på økonomisk. Det bliver nok ikke lige så stort som blåskimmelost, men mindre kan også gøre det, siger han.

Per Olesen kalder det et "fantastisk produkt". Det er let for forbrugeren at tilberede, og så opfører det sig som et stykke kød på panden eller grillen.

Netop den helt generelle tendens mod et mindre forbrug af kød er nemlig en underliggende motor for grillost, vurderer han.

– Det er klart et element i, at efterspørgslen på grillost stiger. De her grilloste, som vi laver, kan jo gå ind og bidrage med umami til maden, som kødet ellers giver, forklarer han.

Investeret flere millioner

Per Olesen vil af konkurrencehensyn ikke fortælle, hvor store mængder Bornholms Andelsmejeri kommer til at producere af grillost. Der skal dog ikke herske tvivl om, at det er et stort sats for mejeriet.

Man har testet i mere end et år og investeret et millionbeløb i produktionen. Det gælder blandt andet i et helt nyt produktionsanlæg og en ny pakkelinje.

– Vi har kørt en masse test på produktion lige fra, hvordan de skulle skæres, til smag og til etiketter. Derudover har vi haft testsalget over sommeren, og nu står vi der, hvor vi er klar til for alvor at rykke, lyder det.

Derfor er en del af Per Olesens arbejde lige nu at præsentere sortimentet for kunderne. Han har lige været på forretningsrejse i USA, hvor han viste det frem. En tur mere over Atlanten står i kalenderen lige før jul.

Bliver efterspørgslen rigtig god, er mejeriet klar til at pumpe endnu flere ressourcer i produktionen.

– Det bliver vi nødt til, men det er endnu for tidligt at sige noget endeligt om, selvom det tegner lyst, siger han.

Det kan vel også betyde nye arbejdspladser her på Bornholm?

– Ja, det vil det. Men vi er i forvejen udfordret af, at vi ikke kan skaffe den arbejdskraft, som vi har brug for, lyder svaret fra Per Olesen.

Bornholms Andelsmejeri beskæftiger i dag omkring 75 personer.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT