600.000 ton sten og en særlig gravemaskine fra Holland

600.000 ton sten og en særlig gravemaskine fra Holland
MT Højgaard har fået importeret en 200 ton tung gravemaskine hele vejen fra Holland til Bornholm, som skal hjælpe med at bygge ydermolen på Rønne Havn. Foto: Jacob Jepsen
HAVNEPROJEKT | ERHVERV | RØNNE | Fredag 30. juli 2021 • 16:30
Sofie Møller
Journalist
HAVNEPROJEKT | ERHVERV | RØNNE | Fredag 30. juli 2021 • 16:30

Store bunker af enorme sten har siden maj hobet sig op i Kanondalen på Sydhavnen i Rønne.

Det er entreprenørselskabet MT Højgaard Danmark, der er i fuld gang med udvidelsen af ydermolen, som i alt skal være omkring 470 meter lang.

Udvidelsen er anden etape af havnens masterplan, som skal forberede Rønne Havn A/S til de øgede krav, der stilles fra havnens kunder.

– Indtil for nylig har vi brugt en masse kræfter på at få samlet sten i depot. Det har vi faktisk gjort, siden vi startede op i maj måned, siger Michael Sørensen, der er projektchef i MT Højgaard.

Han forklarer, at der i alt skal bruges 600.000 ton sten til projektet, og at de nu har omkring en fjerdedel liggende klar i Kanondalen.

– Næsten alle sten, vi har fået indtil videre, er kommet fra Bornholmske stenbrud. Vi er først lige begyndt at få skibe ind fra udlandet, siger Michael Sørensen.

Maskine fra Holland

I sidste uge ankom en vigtig brik til Rønne Havn, som gør, at MT Højgaard kan komme et stort skridt videre i processen.

– Vi har fået en stor gravemaskine ind fra Holland, så nu er vi for alvor begyndt at bygge molen, forklarer Michael Sørensen.

Der er ingen tvivl om, at med 600.000 ton sten, er der tale om noget af et projekt – faktisk er det et af de største havneprojekter, som MT Højgaard har stået for nogensinde.

– Med sten, der vejer mere end 25 ton, skal der også en stor maskine til. Den her maskine har både en stor rækkevidde på 32 meter samtidig med, at den kan håndtere de tungeste sten, siger Michael Sørensen.

Maskinen vejer i sig selv 200 ton, og indtil videre har den hjulpet med at bygge de første 50 meter af molen, så der er stadig lidt vej igen.

– Vi skal bruge maskinen, indtil vi er færdige med at placere stenene på siderne af molen. Det mest realistiske er, at vi bliver færdige med det til foråret engang. Når vi så er færdige med siderne, kan vi selv lave toppen, fortæller Michael Sørensen.

Alt går næsten som planlagt

Ifølge Michael Sørensen er alt i forhold til projektet forløbet som planlagt, og af den grund tyder noget på, at der en mulighed for at blive færdige før afleveringsfristen, som er i november 2022.

– Drømmen ville være, at få molen færdig allerede i indeværende år, siger Michael Sørensen, men knap som han har sagt ordene, sætter han et stort men foran.

– Det kræver dog, at flere ting går op i en højere enhed. Med så store projekter kan noget hurtigt blive udskudt, så det er ikke sikker, det er realistisk, siger han.

Det kræver blandt andet, at både vejrforholdene og flowet i leveringen af stenene går efter planen. Men netop tidsplanen omkring stenen er så småt begyndt at skride, fortæller Michael Sørensen.

– Det halter en smule fra en af vores leverandører, siger han og understreger, at vejret også kan være meget utilregneligt.

I weekenden har entreprenørselskabet netop valgt at stoppe arbejdet, da vinden og bølgerne er for kraftige til at udbygge molen yderligere.

– Vinden ser ud til at lægge sig igen på mandag, og så genoptager vi selvfølgelig arbejdet med det samme, siger Michael Sørensen. 


Foto: Jacob Jepsen 

FÅ ABONNEMENT