Nu er danske skoleelever og lærere igen fanget i pressens lyskegle. En ny pisa-undersøgelse viser, at vores elever klarer sig dårligt, dog vist nok lidt bedre end vores nordiske brødre og søstre. Siden forrige pisa-undersøgelse for fire år siden har der været en verdensomspændende pandemivisit. Den holdt børn og unge hjemme fra skolen i månedsvis. Jeg tror, at det er en helt anden pandemi, der har ramt os. Stikket dybere end corona. Og jeg ved, at jeg ikke er alene med den antagelse.
Jeg håber ikke, at følgende kommer som en overraskelse for nogen? Det skriver jeg, fordi vi skriver 2023. Vi er midt i en digital pandemi. Uden vaccine. Det har vi været i mere end 15 år i en totalt ureguleret algoritmedrevet online verden. De, der skulle værne om din, min og vores børns sikkerhed, værner i stedet om hvordan de kan udvide og udvikle koncept ”opmærksomhedsindustri”. Tid er cookies i den verden. Og cookies er penge.
Det må være logik for både bæltedyr og burhøns, at der ses en sammenhæng mellem nedsat koncentrationsevne og hukommelse hos børn. Børn forsøger at multitaske mellem mobiltelefonens pirrende, insisterende notifikationer og så lektierne. Valget falder ofte på notifikationen. Det er ikke julemagi. Det er notifikationens dna. Mange børn håndterer over 200 notifikationer dagligt. Som de fleste af os er de konstant delvist (u)opmærksomme. Telefonen er på mere end én måde i lommen på dine børn.
Den udfordrede evne til at koncentrere sig følger børnene op i ungdomsårene, hvor uddannelse, kærester, og venskaber fylder. Unge mennesker fortæller, at de selv, mens de er nyforelskede, ikke kan være i en relation uden at tjekke mobiltelefonen. Ikke fordi den er vigtigere end kæresten. Det er designet.