Tilflytterservice kan ikke sikre målet

Tilflytterservice kan ikke sikre målet
Jens Christian Olsen. Arkivfoto: Berit Hvassum.
| ABONNENT | 15. SEP 2020 • 20:36
Af:
laeserbrevsskribent
| ABONNENT
15. SEP 2020 • 20:36
Synspunkt

Det senere tids kampagneagtige debat kan give indtryk af, at målet med at blive 42.000 indbyggere på Bornholm står og falder med eksistensen af den nuværende tilflytterservice.

Det vil være en fejlagtig konklusion. Vi er alle gode ambassadører for livet herover. Som foreninger, netværk, virksomheder og enkeltpersoner bidrager vi alle med viden om Bornholm.

Og der er stor interesse for Bornholms fortræffeligheder. Mange får lyst til at komme over og nyde at bo her.

Måske dog først, når de engang er færdige med deres arbejdsliv. Det kan give et tilskud af økonomisk bedrestillede pensionister.

Så vi skal nok med tiden blive 42.000 indbyggere.

Men at sikre tilflyttere i den arbejdsduelige alder er en helt anden sag. For personer, der fortsat er afhængig af en fast arbejdsindtægt, er udsigt til dejlig natur og gode fritidsmuligheder et supplement ikke det primære.

Der skal være udsigt til et job og fast indtægt.

Den hidtidige tilflytterservice har ifølge en bestilt rapport fra Center for Regional- og Turismeforskning (CRT) haft held med at få en stor andel i den arbejdsduelige alder til Bornholm de senere år. Det er for størsteparten af perioden sket i en opgangsperiode med et stigende udbud af jobs.

Men nu er situationen vendt. Udover kortvarige sæsonjob i turistbranchen eller deltids rengøringsjob er udbuddet af jobs meget begrænset. Og selvom de bornholmske private og offentlige virksomheder står i et kæmpe behov for arbejdskraft i de kommende år, når en stor gruppe af ældre medarbejdere går fra – så er det tvivlsomt om nogen vil forlade et job ovre for at flytte til Bornholm, hvor der pt. er cirka 1000 ledige.

Overfor denne gruppe ønskede tilflyttere skal der en meget mere målrettet indsats.

1. Der skal være en klar udsigt til job. Det kræver, at virksomhederne definerer det fremtidige behov for arbejdskraft – hvilke jobfunktioner og hvornår de skal besættes i fremtiden.

2. Jobcenter, fagforeninger og A-kasser skal være en aktiv medspiller i formidlingen af de fremtidige behov overfor potentielle tilflyttere. Her er der meget større indsigt i faglige og kompetencemæssige behov end tilflytterservice har kunnet levere.

3. Fremtidsmulighederne må ikke oversælges – en skuffet tilflytter, der ikke fik indfriet forventningerne er en dårlig ambassadør for Bornholm.

4. Gode og tiltrækkende arbejdspladser fastholder arbejdskraft. Her kan der gøres meget på de enkelte arbejdspladser. Bornholms Hospital har gennemført et projekt, der har medført stor tilfredshed hos de yngre læger og vil nu videreføre det på sygeplejerske-området. Bornholms Regionskommune har valgt at give løn under hele SOSU-uddannelsen.

5. Initiativer, der også viser, at det gode arbejdsliv kan opnås på Bornholm, vil have tiltrækning på arbejdskraft ovrefra. Fagbevægelsen på Bornholm vil gøre vores for at sætte det gode arbejdsmiljø på dagsordenen.

Den tilflytterservice, Bornholm skal skabe i fremtiden, skal være mere alsidig. Vi har alle noget at bidrage med – og vi vil inddrages!

Jens Christian Olsen, Formand LO Bornholm