Thors inviterer til dialog om Kulturens Hus og biblioteket

Thors inviterer til dialog om Kulturens Hus og biblioteket
Regionskommunens rådgivere har foreslået, at biblioteket flytter til den planlagte kulturhus i Dams Gård. Arkivfoto: Jacob Jepsen
| ABONNENT | 11. MAJ 2021 • 11:26
Af:
Thomas Thors (S)
borgmester for Bornholms Regionskommune
| ABONNENT
11. MAJ 2021 • 11:26

SYNSPUNKT

Der har den seneste tid været debat om etableringen af et nyt kulturhus i Rønne.

Debatten har især handlet om, hvorvidt det er en god idé at flytte Rønne Bibliotek til det kommende kulturhus. Jeg har selv været på en rejse fra at være afvisende overfor ideen til, at jeg i dag overvejer scenariet. Jeg vil her uddybe mine tanker og samtidig invitere til en dialog om Kulturens Hus; en dialog som jeg tænker, at vi skal bruge de næste måneder på, og som skal danne baggrund for, at vi i kommunalbestyrelsen sidst på året kan træffe et endeligt valg om kulturhusets indhold.

Hvorfor et Kulturens Hus i Rønne?

Før vi diskuterer flytning af bibliotek eller ej, vil jeg gerne spole tilbage til det, der har været intentionen med at købe Dams Gård.

Ambitionen med at købe bygningen var, at vi skulle styrke bymidten i Rønne efter at uddannelsesinstitutionerne og de mange studerende var flyttet ud af bymidten. Samtidig ville vi ruste bymidten til en fremtid, hvor byliv ikke alene skabes af butikker, men i lige så høj grad af de kulturelle tilbud og de oplevelser, der tilbydes. Endelig ville vi skabe et attraktivt kulturtilbud til hele Bornholm. Samlet set var det ambitionen at skabe en aktiv bymidte med et mødested for rønneboerne, for bornholmerne og for vores gæster – og med et særligt fokus på børn og unge.

Skal biblioteket med?

Ambitionen med Kulturens Hus er vigtig at huske på, når vi skal vurdere, om biblioteket skal med eller ej. Det som rådgiverne fortæller os er, at biblioteket gør forskellen på, om Dams Gård vil være et foreningshus, hvor det primært er medlemmer, der kommer forbi, eller om det er et åbent og aktivt kulturhus, hvor borgere i alle aldre kommer forbi. Biblioteket har evnen til at invitere alle indenfor, og det er den energi og åbenhed biblioteket vil kunne give til et Kulturens Hus.

Skal biblioteket med i Kulturens Hus skal det dog ikke kun være, fordi biblioteket giver noget til Kulturens Hus. Vi skal også få et bedre og mere attraktivt bibliotek. Måske er det den vigtigste drøftelse, som vi skal have? Kan vi nå flere mennesker med et bibliotek i Dams Gård i midten af byen? Kan vi i højere grad få inviteret børn og unge indenfor? Kan biblioteket sammen med Kulturskolen og Musikhuzet løfte kulturlivet på Bornholm? Og hvad skal der til, for at et bibliotek på Dams Gård i endnu højere grad end i dag er et sted, hvor vi alle føler os inviteret ind, og hvor vi ikke blot hente bøger, men hvor vi bliver mødt med kulturel og demokratisk dannelse?

Så selvom det kan virke forkert at ændre på noget velfungerende tænker jeg, at vi skal gå åbne ind i dialogen om det kommende kulturhus – også i forhold til, om biblioteket skal med. Måske er der andre som i den dialog kan bevæge sig fra at være helt afvisende til, som jeg at overveje muligheden?

Er der tale om en spareøvelse?

Der er blevet spurgt til, om en flytning af biblioteket skulle være en spareøvelse. Det er ikke tilfældet, og faktisk er det modsatte tilfældet. Gennemføres planen om et kulturhus med bibliotek vil det kræve en driftsforhøjelse, fordi et ambitiøst kulturhus har brug for et fælles sekretariat, der kan udvikle aktiviteterne i huset.

Herudover vil huset kun kunne lade sig gøre, hvis der afsættes et stort beløb til at bygge det. Et Kulturens Hus med et bibliotek vil derfor ikke være en besparelse men en stor investering i kulturlivet på Bornholm. Om det er den rigtige investering er endnu et af de spørgsmål, som vi skal diskutere de kommende måneder.

Den endelig beslutning

Vi skal tænke os godt om, og vi skal tage os god tid til at lytte til hinanden, når vi træffer store beslutninger. For det er en stor beslutning af flytte Rønne Bibliotek, ligesom det er en stor beslutning at investere i Kulturens Hus. Jeg vil derfor foreslå kommunalbestyrelsen, at vi afsætter mere tid til dialog. Jeg håber, at resten af kommunalbestyrelsen er enige, og jeg vil i så fald se frem til at fortsætte den gode debat, som allerede er i gang.