Vejkanter bliver klippet – naturen lider

Vejkanter bliver klippet – naturen lider
Bornholm kunne være et forgangseksempel, mener Poul Pava. Arkivfoto: Jacob Jepsen
SYNSPUNKT | DEBAT | 29. MAJ • 05:30
Af:
Poul Pava
SYNSPUNKT | DEBAT | 29. MAJ • 05:30

Poul Pava fremhæver betydningen af insekterne i vores natur - og deres afhængighed for grøftekanter med videre.

Hver morgen kører jeg ind til tanken efter morgenkaffe - det skal til ligesom til hos mig, før jeg vågner rigtigt.

For jeg står sammen med solen, som har skinnet over tusinde blikke, inden den igen kom hen over mig - små blikke, der har set solen, nogle af dem håbefulde - jeg så håbefulde blikke, at de blænder mit syn.

Insekter

Nogle af dem er nemlig insekterne, som solen skinner på hele verden rundt - og også dem på Bornholm.

Men lige nu er man godt i gang med, fra Vej og Parks side, at klippe vejgrøfter og afkørsler, hvor man holder pauser, og en lang række af kommunens arealer, for det hele skal se jo pænt ud.

Ja, man skulle tro, at store dele af disse arealer skulle fungere som golfbaner, men det skal de jo ikke. Man kan spille golf på en golfbane og ikke i en vejgrøft.

Det hele skal se pænt ud og være nyslået, men er det ikke synd for alle vores insekter? Bier, brumbasser, edderkopper og alverdens smådyr, der hver dag i denne tid bliver hakket til plukfisk og stroganoff af Vej og Parks store slåmaskiner.

Hvorfor ikke lade naturen gro og insekterne være i fred og klippe ned, når deres sæson er gået på held?

Ja, lad alle arealer med blomster og græs blive stående, så solen ikke skinner forgæves på

vores alle sammens små venner og naturens fauna af levende små insekter.

Foregangsø

Bornholm kunne være et forgangseksempel/hotel for de små væsner i deres højsæson, hvor de har brug for læ og ly.

Lad grøfter og arealer gro frit og dermed også spare turister og andet godtfolk for en masse støj fra de store maskiner.

Lad dem komme på vejene i efteråret, når insekterne har nået det meste af deres livscyklus, som er vigtig for alle - også dig og mig.

Følg debatten på facebook!

INDENFOR

Nu styrer Linda Hodda
EKSKLUSIV | ABONNENT

Nu styrer Linda Hodda

En spontan mail, og pludselig stod Linda Olsen som leder af Folkehuset Hodda.
Oliekongen nyder sit nye liv
EKSKLUSIV | ABONNENT

Oliekongen nyder sit nye liv

Manden bag rapsolie-eventyret på Lehnsgaard.
FÅ ABONNEMENT