Debat: Byudvikling i Rønne og nyttige idioter

Debat: Byudvikling i Rønne og nyttige idioter
Rønne Bibliotek. Foto: Jacob Jepsen
| ABONNENT | 1. MAJ 2021 • 16:43
Af:
Sven Lindahl
Nørregade 9
Rønne
| ABONNENT
1. MAJ 2021 • 16:43

SYNSPUNKT

”Nyttige idioter” er et udtryk, der bruges til at betegne en gruppe af personer, der, uden at de selv er klar over det, bliver manipuleret til at gå andres ærinde. Sådan føler jeg faktisk mit engagement for Rønnes byudvikling har været.

For byudviklingsplanen for Rønne er ved at falde på plads. Men til gavn for hvem? Byen? Borgerne? Svømmehal? Politikere? Bibliotek? Handelsstand? Musikhus? Konsulenter?

Det startede ellers demokratisk: Venstre og Socialdemokratiet i Rønne indbød til et borgermøde i 2014, hvor man opfordrede til borgerinddragelse til byudviklingen i Rønne. Resultatet blev en åben borgergruppe, der kaldte sig ”Grønne Rønne”. Den kom efterfølgende med 18 konkrete forslag – bl.a. bilfri bymidte. Se gerne oplægget her på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=mug7K_V5AX0. ”Kvit og frit”. Gad vide hvor mange konsulenter og kommunalpolitikere der har set videoen?

Nå nej, måske ikke – for vi er jo ikke konsulenter. Kun en gruppe borgere der ud fra – synes vi - almindelig sund fornuft pegede på en række lavpraktiske muligheder. Rigtige konsulenter er – og det mener jeg seriøst - mere spændende. De kommer med ideer vi andre måske ikke har set. Og er ofte en forudsætning for at diverse fonde vil støtte økonomisk. Det er altid godt med et ”helikopterperspektiv”. Som tidligere offentligt ansat har jeg flere gange nydt godt af sådanne. Men også lært at det kan virke lidt uforpligtende. Konsulenterne kommer med deres ideer – det er deres opgave – som langsomt bliver skåret til og mere eller mindre tilpasset de forskellige (stærkeste) interessenter, kommunale retningslinjer og økonomi/fonde, hvorefter de forlader projektet. Går det godt, har de været dygtige, går det galt, er det oftest de kommunale beslutninger og medarbejdere, der bebrejdes for ikke at være gode nok (sagt lidt firkantet).

Ved et tidligere oplæg om mulig anvendelse af Dams Gård indgik biblioteket i to af tre scenarier: Fuld flytning eller blot en ”satellit-station”. Allerede da frygtede jeg, at en flytning af et særdeles velplaceret bibliotek indgik i en nødvendig økonomisk driftsfinansiering af Dams Gård. Samt frigivelse af en bygning (biblioteket) til kommunal administration e.l.. Og da der så ikke er plads til biblioteket i eksisterende bygningsmasse løses det oven i købet med en helt ny tilbygning til bibliotek ved Dams Gård! Samtidig er det tilsyneladende ikke længere noget problem med parkeringspladser til den øgede trafik i midtbyen! Borgmesteren er blevet overbevist – indtil videre er jeg bare blevet virkelig overrasket!

”Torvet på tværs”!? Måske forstår jeg det bare ikke. Er det for borgernes skyld? Musikhuset? Kultur- og Musikskolen? Handelslivet? Vi har et stort flot torv – og endnu flottere hvis ”Tidestenen” bliver frigjort for kommercielle påhæng og biltrafikken reduceret/fjernet.

Og videre på havnefronten omkring Nørrekås. Jeg – og andre – efterlyser blot et naturområde på ”trekanten” – intet nyt svømmeland eller kunstig lagune langs kysten nordpå mod byåen. Er der flere penge for kommunen i et svømmeland? Svømmehallen ligger vel udmærket på Torneværksvej og kan overtage DGI-stadion’et, hvis det har pladsmangel. Gode parkeringsmuligheder også der.

Nogle mener at liv i bymidten er afhængig af mange offentlige aktiviteter. Jeg tror mere på en kombination af private og kommunale aktiviteter. Bliver bymidten mere kommercielt og kulturelt spændende, kommer folk der også. Dams Gård kan blive en aktiv del af dette – også uden bibliotek. Er der andre (økonomiske) argumenter, vil jeg gerne kende dem.

Nå – så endte jeg måske alligevel som ”en nyttig idiot”. Men jeg håber I alle – borgere, politikere og konsulenter – vil se Grønne Rønnes 18 forslag igennem en gang til (og ikke alle er lige relevante i dag) og overveje, om det ikke er mere enkle løsninger der er brug for.