Rådgivere anbefaler korttidsparkering og p-licenser til beboere i bymidten

Rådgivere anbefaler korttidsparkering og p-licenser til beboere i bymidten
Ditte Marquard Jessen fra Urland har de seneste måneder arbejdet på at undersøge Dams Gård og andre projekter knyttet til byudviklingen omkring Store Torv. En større trafik- og parkeringsanalyse er en del af det materiale, som i næste uge afleveres til regionskommunen. Foto: Jacob Jepsen
| ABONNENT | 9. MAJ 2021 • 19:03
Jakob Nørmark
Journalist
| ABONNENT
9. MAJ 2021 • 19:03

PARKERING

Bedømt ud fra strømmen af læserbreve, der tilflyder avisen, er det ikke en vindersag at flytte Rønne Bibliotek 500 meter fra Pingels Allé til Dams Gård i Krystalgade i bymidten.

Igen og igen fremhæves bibliotekets gode tilgængelighed på den nuværende, tilbagetrukne placering. Trods offentlighedens bekymring for parkeringsforholdene anbefaler kommunens rådgivere, at politikerne vælger det scenario, hvor biblioteket skal være en del af kulturhuset i Dams Gård.

– Biblioteket, hvor det er placeret i dag, har god tilgængelighed for bilister. Men som skolebarn eller elev på campus – eller som cyklist eller en, der er ude at shoppe – er der ikke nødvendigvis god tilgængelighed. Det ligger for afsides, og der er utrygt om aftenen, for det ligger i en meget stille del af byen, siger rådgiver Ditte Marquard Jessen fra Urland til Bornholms Tidende.

Hun anerkender, at adgangen til biblioteket for bilister bliver dårligere, hvis det flyttes til nye lokaler i et kulturhus bag Store Torv.

– Flytter du biblioteket ind i midtbyen, kommer man ikke til at kunne parkere 50 biler tidsubegrænset lige op ad bygningen. Set på den måde forringer man tilgængeligheden for bilisterne, der skal finde en plads på Store Torv eller i gaderne omkring, men til gengæld øger du tilgængeligheden for alle andre brugere, der ikke ankommer i bil.

Analyser på trapperne

Når kommunalbestyrelsen skal afgøre, om biblioteket skal flyttes, kan politikerne støtte sig til en konsekvensanalyse af projektet og en større trafik- og parkeringsanalyse, som rådgiverne er ved at lægge sidste hånd på. Bornholms Tidende har spurgt, om vi i lyset af den store interesse kan få lov at se analyserne. Selve parkeringsanalysen er ikke afleveret endnu, og først efter politikerne har haft anledning til at læse rapporten, vil den blive delt med offentligheden.

– Der bliver redegjort for, hvordan den fremtidige parkeringssituation skal være, hvis og når man etablerer et kulturhus. Så det er på trapperne, men er ikke helt færdig endnu, siger rådgiver Ditte Marquard Jessen fra Urland.

Hun vil dog gerne fortælle om analysens konklusioner, og Urland har sendt de vigtigste konklusioner fra analyserne. En hovedpointe er, at Rønne i dag har cirka 1.150 parkeringspladser, men det er sjældent den totale parkeringskapacitet, der bliver brugt. Størst er efterspørgslen på sommerlørdage, og rådgiverne har opgjort den gennemsnitlige belægningsgrad på en lørdag i juli til 77 procent.

– Analysen viser, at der er en del ekstra kapacitet i Rønnes centrum – forstået på den måde, at der til hver en tid er et sted mellem 200 og 300 ledige pladser. Det fortæller os, at udfordringen måske ikke er antallet af parkeringspladser, men snarere at det kan være svært at finde de ledige pladser, siger Ditte Marquard Jessen, som betegner gadenettet som ”meget labyrintisk og svært at orientere sig i”.

I hverdagene uden for turistsæsonen er der ofte mere end 400 parkeringspladser ledige, hvis man både medtager kantstensparkering og parkeringspladser, oplyser rådgiverne. Som regel vil der uden for sæsonen være mere end 150 ledige parkeringsbåse på parkeringspladserne.

Skilte og korttidsparkering

Urland peger på, at kommunen med bedre vejledning, skiltning og tidsregulering kan komme i mål med det nuværende antal parkeringspladser. Tættest på dagligvarebutikkerne anbefaler rådgiverne, at den tilladte parkeringstid sættes ned til en time, og på nogle pladser kan grænsen sættes helt ned til en halv time.

– Visse steder har man brug for at kunne benytte en funktion i meget kort tid. Hvis biblioteket for eksempel får en fremtidig placering ved Dams Gård, behøver det at hente eller aflevere materialer ikke tage længere tid. Det kan man godt håndtere på pladser helt ned til en halv time, siger Ditte Marquard Jessen.

Som besøgende i et fremtidigt kulturhus har man mulighed for at holde på parkeringspladser i midtbyen – eller på fortove, hvor det passer ind – i en tidsbegrænset periode på op til to timer. 

– I en radius på 500 meter fra Store Torv finder man de tidsubegrænsede parkeringspladser ved havnen eller på Landemærket, så hvis man vil tilbringe en hel dag i Rønne, parkerer man der og går ind til midtbyen, siger Ditte Marquard Jessen og tilføjer, at det er vigtigt, at ruterne mellem den tidsubegrænsede parkering og bymidten gøres interessante, og at de er trygge for fodgængere.

At man skal gå et stykke vej mellem parkeringspladsen og sin destination, er ikke helt uvant i Rønne. 

– Det er lidt samme princip, som når Musikhuzet har store koncerter med helt op til 600 gæster. Mange af dem ankommer i bil, men der er ikke nogen stor parkeringsplads knyttet til Musikhuzet, og det er fordi, brugerne parkerer længere væk – for eksempel nede på havnen – og går op til koncerten, siger Ditte Marquard Jessen.

– Men vi sikrer selvfølgelig, at man klos op ad biblioteket og kulturhuset har det fornødne antal handicapparkeringspladser, taxapladser og korttidspladser, tilføjer hun.

Dobbeltudnyttelse

Rådgiverne har lavet fremskrivninger af trafikmængden, hvor der tages højde for, at der i fremtiden vil køre flere biler på vejene og komme flere turister til Bornholm. Antallet af gæster i de tre kulturinstitutioner ved Dams Gård – Kulturskolen, Musikhuzet og et eventuelt bibliotek – har rådgiverne også prøvet at beregne.

– Vi har lavet fremskrivningen med et skøn over, hvad det fremtidige behov vil være, hvis der sker en stigning i besøgtallet, hvilket vi forventer vil ske ved alle tre kulturinstitutioner, fortæller rådgiveren, der også var med til at lave den strategiske udviklingsplan for Rønne i 2019.

Skønnet er baseret på, at den største ændring af parkeringsbehovet i bymidten vil være en eventuel flytning af biblioteket til Dams Gård. Musikhuzet ligger der i forvejen, ligesom de fleste af Kulturskolens hold allerede bruger lokalerne, så det samlede parkeringsbehov for et nyt kulturhus vil stige med aktiviteterne fra biblioteket, vurderer rådgiverne. De angiver det øgede behov ”til mindre end 60 pladser” under normale omstændigheder. På Pingels Allé har biblioteket nemlig i dag cirka 60 pladser til rådighed, men det samlede antal benyttes ikke ret ofte. Rådgiverne forventer, at der sjældent vil være et overlap mellem de travleste timer på kulturhuset og tidspunkterne med størst aktivitet i butikkerne.

”Parkeringsbehovet hos det samlede kulturhus er størst i formiddagstimerne i hverdagen, hvor behovet er lavest blandt de handlende. Dermed kan opnås en høj grad af dobbeltudnyttelse”, skriver Urland i opsummeringen, der slutter med denne konklusion:

”Den overordnede vurdering af parkeringskapaciteten i Rønne er, at kapaciteten er stor nok i forhold til behovet, også i turistsæsonen, men at der er en ujævn fordeling af benyttelsen”.

Rådgivernes arbejde bliver afsluttet 14. maj, og i juni vil hele materialet komme til politisk behandling.



Gangene på Dams Gård består af en blanding af klasselokaler og meget små lokaler, som nok står foran en omfattende renovering. Foto: Jacob Jepsen

 


Regionskommunens Søren Møller Christensen, leder af udvikling og plan, og centerchef Louise Lyng Bojesen fra natur, miljø og fritid, er tæt involveret i projektet. Under en rundvisning på Dams Gård i sidste uge fortalte de, at der sandsynligvis vil gå mindst 1.500 dage (eller godt fire år), fra en arkitektkonkurrence udskrives, til kulturhuset kan indvies – og det er, såfremt alting glider hurtigt frem. Byudvikling tager sin tid. Foto: Jacob Jepsen

 


Forslag om at indføre parkeringslicens for beboere

Som et element i trafik- og parkeringsanalysen i Rønne kommer rådgiverne med et forslag om, at man udpeger boliggader, hvor det i mindre grad skal være tilladt for alle at parkere på fortovet. Idéen indebærer, at beboerne skal have en parkeringslicens for at kunne holde på fortovet, og intentionen er, at det vil give mere plads til flere bløde trafikanter i gaderne.

– Det er et opgør med den lidt uhierarkiske vejstruktur, hvor alle kan færdes i alle gader på ethvert tidspunkt, forklarer Ditte Marquard Jessen fra rådgiverne Urland.

Parkeringspladserne skal primært være til for beboerne i centrum og dem, der bor så langt uden for Rønne, at de er nødt til at ankomme i bil, hvis de skal ud at handle, anbefaler rådgiverne. De vil tilskynde personalet i butikkerne og andre, der arbejder i centrum, til at parkere nogle få minutter længere væk, ligesom beboere fra andre dele af Rønne helst ikke skal køre i bil ind til bymidten.

Vi opfordrer til, at man i langt højere grad understøtter, at man går og cykler rundt i Rønne, og at man har en højfrekvent busrute imellem de vigtigste attraktioner og mødesteder, siger Ditte Marquard Jessen. 

 


Digitale skilte og en p-søgering vil gavne i Rønne

Både almindelige, analoge skilte og digitale skærme, der viser antallet af ledige parkeringspladser, vil bidrage positivt til jagten på parkeringspladser i Rønne, mener Ditte Marquard Jessen fra Urland. Hun fortæller, at flere politikere har spurgt interesseret ind til digitale skilte.

– Digitale skilte sikrer først og fremmest, at man ikke får så meget søgetrafik. Allerede ude ved indfaldsvejene får bilisterne et hint om, hvor de kan finde en parkeringsplads. I andre byer ser vi, at digital skiltning er meget effektiv, forklarer hun.

Man kan også opsætte almindelige skilte, der leder bilister forbi mange mulige parkeringsområder. "P-søgeringe" kalder Ditte Marquard Jensen sådan et system af skilte, der ikke behøver være digitale.

– Hvis du følger denne ring, vil du komme forbi fem-seks større parkeringsflader, og så er chancen for at finde en plads ret stor. Dette princip indgik også i den strategiske udviklingsplan. Du får stadig søgetrafik, men den bliver koncentreret på nogle bestemte gadeforløb.

 


Tre scenarier

Rådgivergruppen og regionskommunen arbejder med tre scenarier for et kulturhus i Dams Gård. Inden sommerferien skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, hvilken model der skal arbejdes videre med:

1. Scenarie et med navnet Kulturens Hus på Bornholm - med kulturskole, musikhus, Rønne Bibliotek og foreningsliv. En café skal være husets hjerte.

2. Scenarie to kaldes Kulturhuset Dams Hotel, hvor det primært handler om at styrke og løfte rammerne for Rønnes kulturliv, og her vil der måske også kunne være en frivillig drevet café.

3. Scenarie tre kaldes Foreningshuset Dams Hotel, som primært skal være et hus for foreningerne.

 


Anbefalinger fra rådgiverne

I trafik- og parkeringsanalysen, der næsten er færdigskrevet, vil rådgiverne foreslå, at kommunen tager følgende initiativer:

• Etablering af en parkeringszone, hvor der indføres tidsbegrænsninger. Tidsbegrænsningen foreslås kun gældende ml. 9-16 i hverdage, og 9-14 i weekender.

• Parkeringspladser uden for parkeringszonen vil være uden tidsbegrænsning. . Parkeringszonen fastlægges med udgangspunkt i, at der ikke skal være mere end 8 minutters gang til en p-plads uden tidsbegrænsning, svarende til maksimalt 500 meter.

• Det foreslås, at udvalgte strøg mellem parkeringspladser uden tidsbegrænsning og Store Torv fredeliggøres og begrønnes for at hæve oplevelsesværdien og arbejde med den mentale afstand.

• Forslaget om nye regler for parkering er tiltænkt at skabe bedre forudsætninger for handelslivet ved at skabe bedre flow på parkeringspladserne.

• Der appelleres til, at ansatte i Rønne for fremtiden ikke parkerer lige ved døren til deres arbejde, men i stedet frigiver parkeringspladserne i centrum til deres kunder og besøgende i kulturhuset, samt at besøgende med længerevarende ærinder, eksempelvis koncerter, parkerer længere væk, så pladserne friholdes til handelslivet.

• Som videreudviklingsmulighed foreslås etablering af dynamisk skiltning på indfaldsvejene til parkeringspladserne, så bilisterne informeres om ledig parkeringskapacitet.

• Lignende parkeringsstrukturer ses i blandt andet Holbæk, Ribe og Svendborg, hvor parkeringspladser uden tidsbegrænsning etableres udenfor bymidten. Her vælger de besøgende ofte de bymidtenære parkeringspladser, hvis deres ærinde er af kortere karakter. Erfaringerne herfra er gode.