Svar til Claus Larsen Jensen
Venstres kandidat til Europaparlamentsvalget - Niels Plum - afviser den kritik, som Claus Larsen-Jensen (s) havde i forhold til hans kandidatpræsentation.
Kære Claus.
Jeg tror du har behov for at læse artiklen, (som du henviser til) i Bornholms Tidende endnu engang. Journalist Søren Strandman-Møller referer meget korrekt min udtalelse omkring atomkraft. For han skriver, som jeg har udtalt ” Energiøen er en rigtig god ide, og det er fornuftig, at vi sætter nogle vindmøller op. Men vi er også nødt til at tænke på en langsigtet, holdbar løsning, og den hedder atomkraft."
Jeg siger også at et atomkraftværk skal placeres der hvor det giver mest mening, i Danmark eller et andet land. Vindmøller har en levetid på ca. 30 år, og det tager nok i omegnen af 20-25 år at få bygget et atomkraftværk i den størrelse som er nødvendig i forhold til det forbrug vi vil have om 25-30 år. Til den tidvil jeg tro at al transport på vejene, på vandet og i luften er baseret på brændstof produceret fra el. Så din bekymring om at jeg ikke bakker op om Energiøen er helt forkert - jeg har bare tilladt mig at se realistisk på hvilke muligheder der er i fremtiden for at få energi nok til vores stadig større forbrug, og det er så helt CO2 neutralt, hvad vindmøller absolut ikke er.
Hvad vil bornhomerne?
Strålingsfare og lagerproblemer hører vist fortiden til, allerede i dag. Og nej jeg har ikke spurgt mine naboer eller bornholmerne, men du har helt sikkert heller ikke spurgt om hvad bornholmerne vil, så her er vi vel i samme båd. Jeg har spurgt rigtig mange i min omgangskreds, som ikke er i tvivl om at atomkraft i en eller anden form er det vi på længere sigt skal satse på, også her i Danmark, som det også allerede er sket i andre EU-lande. Så jeg er ikke sikker på at du har ret i at der i dag ikke er et flertal for atomkraft i Danmark.
En klode til børnebørn og oldebørn.
Sikkert som du har jeg et ønske om at vi afleverer en renere klode til vores børnebørn og oldebørn end den vi overtog fra vores forfædre. Ikke at vores forfædre har gjort noget forkert, for de brugte de muligheder der var, men vi står med et kæmpe ansvar for at få ryddet op i den store klima- og miljøkrise vi er endt i.
NYT JOB
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration