Igen ”vinder” forbudsvejen. Slå ørerne ud og lyt til de dygtige pædagoger og pædagogiske konsulenter, som i årevis har udviklet og dokumenteret indsatser. Indsatser, hvor børn har udforsket digitale teknologier, så som robotter og digitale kameraer, understøttet i undersøgende og legende læringsmiljøer. Børnene lærte sammen med andre børn og voksne at mestre og anvende digitale teknologier kreativt. Det er tidlig digital dannelse - i et af verdens mest digitaliserede lande. Win-win!
Vi skal styrke børn og unges trivsel. Det gør vi ved at give dem redskaber til at leve godt med digitale teknologier. Skærmtid kan sagtens være både sjovt og lærende. Et dagtilbud bliver ikke ringere af, at børn stifter bekendtskab med digital teknologi, styret af voksne med viden og pædagogisk tæft. Stifter bekendtskab er ikke det samme, som ukritisk skærmbrug.
Det, der har betydning, er ifølge Mathias Nimgaard Larsen, fagkonsulent, Center for Digital Pædagogik, hvad barnet laver på medierne, med hvem, hvornår og hvorfor. Det er det vi skal kigge på. Sundhedsstyrelsen appellerer til forsigtighed med hensyn til de yngstes brug af passiv skærm.
Hvis et ensidigt kritisk blik på skærme i et børneliv får lov at styre, så udelukker vi sund fornuft. Forbud fører ikke til digital dannelse.