Pavas penge vasket væk

KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 29. juli 2024 • 05:30
Af:
Poul Pava
KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 29. juli 2024 • 05:30

Poul Pava er kommet af sted uden kreditkort og har vasket sine blå skejs væk, og nu vil han låne til sin ferie af chefredaktøren.

– Det er omstillingen hos Tidende?

Ja, Pava her. Jeg skal stilles om til Kristoffer. Det haster.

– Hvem må jeg sige det er?

Ja, det er Pava her i den anden ende. Kan du ikke høre mig?

– Nej, du går lidt dårlig igennem nemlig. Kan du høre mig?

Ja. Poul Pava her. Kan du høre mig nu?

– Hedder du Pal Piva, og hvem skal du tale med??

Poul Pava. Poul Pava taler her - ikke Pal Piva for fanden da. Stil mig igennem til chefredaktøren.

– Okay. Jeg stiller om, og hvis han ikke tager den, så ring til ham privat. Han er vist på ferie. Har du hans mobilnummer?

Ja stil nu for helvede bare om. Det haster.

– Han er på ferie, får jeg at vide.

Nå, så ringer jeg til ham selv privat så. Farvel.

– Ja. Farvel, Poul Pava.

Hallo chef og ja undskyld jeg lige forstyrrer. Jeg er taget ud til min datters fødselsdag. Hun fylder fire år, og det skal jo fejres, men så har jeg glemt, at Nordea har smidt mig ud af banken.

– Jeg har lidt travlt, Pava, vi skal vende båden om lidt. Kan du sige dit ærinde hurtigt?

Ja, hør efter, Kristoffer: Den nye bank, jeg har fået, har ikke nosset sig sammen til at sende et nyt kreditkort, så nu står jeg i Asien uden kreditkort, og jeg skal betale for hotel nu.

– Ja og hvad så, Pava.

Ja, du skal låne mig nogle skejs og overføre dem til hotellet, så kan jeg betale for mit ophold. Det er jo ikke min skyld, at min nye bank er så langsomme vel.

– Er du taget afsted uden kreditkort?

Jamen, jeg havde glemt det der med Nordea. Så det er ikke ret godt - kan du godt se.

– Hvor meget skal du låne, Pava. Det er da skidt, at du er kommet afsted uden.

Jamen bare 40.000 kroner, hvis du kan det. Du får dem igen, når jeg kommer hjem.

– Niks, Pava. Det vil jeg ikke. Det er et alt for højt beløb at geare vores relation med.

Nå. Hvor mange kan du så sende af sted?

– Jeg vil låne dig 3.000 kroner privat. Resten må du finde et andet sted. Jeg er ikke din bank.

Det er din skyld, Nordea smed mig ud, og jeg er havnet i den situation, fordi jeg har skrevet kritisk om Rønnes banker, så vi kan sige, du sender 15.000 kroner til hotellet?

– Nej Pava. Det kommer ikke til at ske. 3.000 kroner er maks. Hvis beløbet er større, og du får vanskeligheder med at betale tilbage, går det ud over vores gode relation.

Så bliver jeg sgu da nødt til at tage hjem for fanden altså.

– Ja, det er jo ikke mit problem, Pava. Det er da heller ikke for smart at tage afsted uden et kreditkort. Men jeg vil godt overføre de 3.000 kroner og ikke mere.

Jeg havde kontanter med herud. Men så har jeg har glemt at tage dem ud af min lomme, så de er blevet vasket helt i stykker hos den lokale laundry service.

– Det var da godt nok uheldigt, Pava. Hvor mange havde du med?

Nok til ikke at tale om det i avisen. Det var blå skejs. Ærgelig ærgelig ærgelig med den vaske butik ja.

– Hvad gør du så nu?

Ja, hvad tror du selv, mand. Jeg bliver sgu da nødt til at tage hjem igen for fanden. Fedterøv. Du kan godt sende 10.000 kroner. Det kan du godt, Kristoffer. Send dem så - 3.000 er ikke nok.

– Du skal tale ordenligt til mig, hvis du vil låne penge, og har du brug for flere, må du enten rejse hjem igen eller ringe til nogle flere.

Nå, så siger vi det. Jeg sender oplysninger på mail og så send så mange, du kan, så tales vi ved.

– Ja, Pava. Jeg håber, du får løst dine problemer, og tillykke med din datter.

Ja tak. Send dem nu, når jeg lægger på okay, så sender jeg mail med det samme med kontonummer.

– 40.000. Er du vild, mand. Jeg venter på, at den kommer og fortsat god ferie, Pava. Farvel.

Ja, bare send. Bare send. Husk på det er jo en kæmpe familie også jo. Farvel.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT