Jesper lukker sit livsværk: Holder ophørsudsalg

Jesper lukker sit livsværk: Holder ophørsudsalg
Jesper Grenander startede Granitladen alene, men har de seneste 12 år drevet butikken sammen med sin kone, Annette. Fotos og video: Jesper Gynther
ERHVERV | Mandag 1. juli 2024 • 05:30
Jesper Gynther
Journalist
ERHVERV | Mandag 1. juli 2024 • 05:30

I 35 år har det været en livsstil for Jesper Grenander at fremstille og sælge granitsmykker ved Aarsdale Mølle. Nu har han valgt at stoppe grundet helbredsproblemer, og selvom det er vemodigt, glæder han sig til endelig at kunne holde sommerferie igen.

Da fiskerikrisen ramte Bornholm i firserne, mistede Jesper Grenander sit job som tømrer, da også håndværkerbranchen fik mindre at lave. Og så tog han en beslutning, som kom til at forandre resten af hans liv.

I stedet for at søge efter fast arbejde, valgte han at blive selvstændig og satse på noget, han havde drømt om at lave, siden han var en lille dreng; at slibe granitsten om til smykker og sælge dem. Det var et modigt valg tilbage i 1989, og bestemt ikke noget alle forstod.

– Min far rystede bare på hovedet og sagde, at sten er noget, man går og sparker til. Det er der ikke nogen, der kan tjene penge på, erindrer Jesper Grenander, som på daværende tidspunkt var 25 år.

Trods skepsissen fik han lov til at leje et hjørne i kornladen ved siden af Aarsdale Mølle, som hans far ejede og brugte til at male mel. Her begyndte Jesper Grenander at fremstille og sælge granitsmykkerne, og det viste sig hurtigt, at der var kunder, som efterspurgte det.

– Det udvidede sig stille og roligt, og efter et par år grinte han ikke mere over mig, for så kunne han godt se, at der var penge i det, siger han og smiler.

Aarsdalle Mølle er Jesper Grenanders barndomshjem, og det er også her, han har tilbragt størstedelen af sit arbejdsliv.

Fulgte farfars råd

Interessen for granit fik Jesper Grenander allerede som barn, hvor han ofte gik ned på stranden ved Aarsdale og fandt flotte sten. Senere lærte han på ungdomsskolen at slibe stenene, og det blev han fuldstændig bidt af. Han lånte 10.000 kroner af sin far, så han kunne købe sit første sliberi, og så slibede han i fritiden, indtil Granitladen lidt uventet gjorde hobbyen til hans levevej.

– Havde jeg ikke blevet arbejdsløs dengang, så havde jeg ikke kommet i gang med det her, for jeg er en meget forsigtig type, siger han og nævner som eksempel, at han om sommeren lejede sit hus ud i Aarsdale og flyttede ind på sit gamle værelse i barndomshjemmet ved møllen, fordi han ville være sikker på, at der var penge nok til huslejen.

– Sådan kørte jeg faktisk de første par år. Og så blev det så godt med Granitladen, at jeg rigtig kunne leve af det. Men jeg var stadigvæk tilknyttet min gamle læremester, som en gang imellem spurgte, om jeg kunne hjælpe dem i 14 dage, og det gjorde jeg så.

I 2004 overtog han hele den gamle kornlade, da hans far stoppede med at producere mel. Det gjorde, at sortimentet kunne udvides til også at indebære glaskunst, figurer lavet af drivtømmer, jernskilte og meget, meget mere. Udvidelsen gav pote og medførte et hop i omsætningen, som gjorde, at han kunne fokusere alle sine kræfter på Granitladen. De seneste 12 år har der været så mange penge i foretagendet, at der også har været arbejde til hans kone, Annette, som primært har stået for salg af varerne i butikken.

– Det er ikke noget, man bliver rig af, men vi har heller ikke lavet det for pengenes skyld. Vi har lavet det, fordi det er sjovt, og det er min hobby at arbejde med sten. Og så har jeg altid nydt at lave ting med mine hænder, siger Jesper Grenander, som i en ung alder fik et godt råd af sin farfar.

– Min farfar var på plejehjem, og han sagde til mig: Jesper, du skal finde noget, du kan lide at lave. Du skal ikke tænke på penge, det er lige meget, fortæller han.

Fascinationen af at slibe sten er da også lige så stor i dag, som den var dengang.

– Det kan stadigvæk få nakkehårene til at rejse sig på mig, når jeg sliber på en sten og så ser farvespillet og dybden i stenen.

Den foroverbøjede arbejdsstilling, når Jesper Grenander sliber granitstenene om til smykker, har gjort ondt på hans krop.

Nedslidt krop

Selvom Jesper Grenander har nydt at arbejde med at fremstille granitsmykkerne, har det desværre også haft en hård pris. For 20 år siden begyndte han at få problemer med nakken, fordi han sidder foroverbøjet, når han sliber smykkerne. Senere fik han problemer med hænderne og fødderne, og til sidst i ryggen, hvor han har fået konstateret slidgigt og forkalkninger.

– I vinters kunne jeg faktisk ikke lave de figurer, som jeg plejer at lave, og så kunne jeg godt se, hvor det bar henad. Min læge han sagde efter at have set røntgenbilleder af min ryg, at du kommer altså ikke tilbage igen. Det var i sandhed surt, for jeg har kunnet leve af min hobby i 35 år, og det er der ikke ret mange, der kan få lov til. Men nu er det slut, siger Jesper Grenander, som i dag starter for ophørsudsalg, som kommer til at fortsætte til og med efterårsferien, hvor Granitladen endegyldigt lukker ned.

Hvor stort et afsavn bliver det at stoppe med Granitladen?

– Det er jo en livsstil..., siger han og rømmer sig, mens en tåre presser sig på.

– Undskyld, jeg bliver sådan lidt rørt, men du må regne med, at jeg i mine unge dage havde åbent hver eneste dag fra klokken 9 om morgenen til klokken 18 om aftenen og lørdag og søndag, og jeg har jo ikke haft sommerferie i 35 år. Så det er jo en livsstil, og når man lykkes med at føre nogle ideer ud i livet, og folk får lyst til at købe noget, så er det jo rigtig sjovt, siger han.

Har du trukket beslutningen længere tid, end du egentlig burde, nu når Granitladen betyder så meget for dig?

– Det kan du tro, jeg har. Det startede for fem-seks år siden med, at jeg var på jobcentret. Det var i samråd med min læge, at det blev besluttet, at jeg skulle gå ned på halv tid, fordi min gigt ikke kan klare det. De sagde på jobcentret, at jeg bare skal sælge min virksomhed, og så kan de give mig et job, som jeg kan klare. Men det er jo svært, når det er ens hobby og livsværk. Men i vinters - faktisk hele januar, februar og marts måned - kunne jeg ikke lave noget som helst, så nej, nu nytter det ikke noget mere, siger han.

En af de store sællerter har været granitbogen.

Mange stamkunder

Han er spændt på at se, hvordan kunderne tager imod den triste besked. Der er rigtig mange kunder, som er gengangere, og som har det som tradition at tage til Granitladen, når de besøger Bornholm i sommerferien. Der er også mange fastboende bornholmere, som er stamkunder, men de må altså nu forsøge at finde et andet sted at købe granitsmykker og andre udsmykninger til hjemmet.

– Det bliver spændende at se deres reaktioner. Der var en dame her lørdag formiddag, som er kommet hos os i mange år, og vi fortalte hende, at på mandag kan hun få 30 procent rabat. Stopper I så? spurgte hun. Det var hun ikke glad for at høre, fortæller Jesper Grenander, som ikke er i tvivl om, hvorfor Granitladen er blevet så populær.

– Det har været meget vigtigt for mig, at det er noget fra Bornholm, man kan købe her. Mange tror, at granit bare er granit, men vi har faktisk syv forskellige granitarter på Bornholm. Der er ikke en anden lige så lille ø på jordkloden, hvor der er så meget forskelligt granit, som vi har her. Det er specielt, og det er også en oplevelse for turisterne, når de bliver gjort opmærksom på det. Og når de ser farven på den slibede sten, så siger de, at de skal købe smykken, så de har et minde fra Bornholm med hjem, siger han og fortæller, at bornholmerne især har været vilde med graniturene.

Vil på sommerferie i Danmark

Han ved endnu ikke, hvad fremtiden byder på. Han fylder 60 år til september, så der går nogle år, inden han kan gå på folkepension. Men lægen har fortalt ham, at rygproblemerne er så store, at pilen nok peger på en invalidepension. Annette er 57 år, så hun har også nogle år tilbage på arbejdsmarkedet, og hun overvejer at søge arbejde som plejer på et plejehjem eller som sælger i en butik eller i et supermarked.

Men uanset hvad det ender med, ser de begge frem til endelig at kunne holde sommerferie - og destinationen er allerede udpeget.

– Åha, vi vil godt ud og se lidt af Danmark. For det er altid bare sydpå, når vi har lukket ned her, for så er det vinter, og så vil man ikke lige rejse rundt i Danmark, vel? På grund af min gigt elsker jeg jo varme, så det har altid været skønt at komme ned sydpå i december eller januar. Jeg holder meget af Italien og Spanien, der har vi rejst en del rundt. Det kan vi godt lide, men nu kunne det være sjovt at se Danmark om sommeren, siger Jesper Grenander.

Uvis fremtid for møllen

Mens han er afklaret med, at det snart er slut med Granitladen, håber han, at der kan komme noget andet aktivitet i den gamle lade, da det vil hjælpe med at genere indtægter til Aarsdale Mølle.

– Møllen er jo mit barndomshjem og ved at have butikken herhjemme, kunne vi jo vise møllen frem til turister. Så skulle man betale entre herinde, og på den måde har det givet en ekstra indtægt til møllen, så den kan holdes ved lige, fortæller Jesper Grenander, som fortæller, at det nu er op til hans bror, som ejer ejendommen, hvad der nu skal ske med møllen og den gamle kornlade.

Slibeprocessen kan godt tage halvanden times tid ved denne størrelse sten.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT