Overfartstid, Molslinjen og Rønne Havn

Overfartstid, Molslinjen og Rønne Havn
Arkivfoto: Marine Gastineau
KOMMENTAR | DEBAT | 11. FEB • 15:30
Af:
M.K. Jensen
Rønne
KOMMENTAR | DEBAT | 11. FEB • 15:30

Molslinjen har nu trukket sit ønske om forlænget sejltid tilbage, men læserskribenten ønsker at stille et specifikt spørgsmål til rederiet.

Set i lyset af Molslinjens til lejligheden opfundne konflikt med Rønne Havn bedes i stille Jesper Maack et meget specifikt spørgsmål.

De påberåber sig, at de har skal slå ned på farten otte km før ankomst = fire sømil før havnen. Derved kan de ifølge dem selv ikke overholde fartplanen. Egentlig er det meget mærkeligt, når de af egen vilje altid sætter farten ned på strækningen mellem Rønne og sømærket ved Sortegrund, uanset hvilken retning der sejles. Dette sker over en meget større strækning end otte kilometer (data tilgængelige på Marinetraffic og Gatehoouse via Søfartsstyrelsen).

Spørgsmål om fart

Det tidligere rederi Færgen var pålagt en fartbegrænsning med Leonora Christina over en strækning på otte sømil.

Denne skulle foretages i området ved Sortegrund, helt specifikt fire sømil på hver side af sømærket ved Sortegrund. Færgen kunne - dette til trods - stadig holde fartplanen på en time og 20 minutter. Så mon ikke problemet, som tidligere beskrevet, er, at Molslinjens færger ikke opfylder kravet i kontraktens krav til fart fuldt lastet, som tidligere omtalte rapport (Seatrial) beskriver tilbundsgående?

Dette tiltag var iværksat af de svenske myndigheder for at undgå bølgedannelse ved Løderup strand øst for Ystad.

Så spørgsmålet skal lyde, hvordan et tidligere rederi, med denne restriktion på svensk søterritorium over en dobbelt så stor strækning, stadig kunne overholde fartplanen, når Molslinjen ikke kan.

Jeg glæder mig til at se dette spørgsmål og ikke mindst Molslinjens svar i Bornholms Tidende.

Svar fra Molslinjen

Tidende har forelagt indlægget for Molslinen og modtaget nedestående reaktion fra Jesper Maack, PR & Communications Manager, Molslinjen:

Hele dette læserbrev beror på en misforståelse.

Misforståelsen er, at vi på intet tidspunkt har sagt, at vi ikke kan overholde den nuværende sejlplan. Vi har blot peget på konsekvenserne af at overholde sejlplanen; nemlig et stærkt forøget olieforbrug og et ekstra pres på færgens motorer.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT