Det tidligere rederi Færgen var pålagt en fartbegrænsning med Leonora Christina over en strækning på otte sømil.
Denne skulle foretages i området ved Sortegrund, helt specifikt fire sømil på hver side af sømærket ved Sortegrund. Færgen kunne - dette til trods - stadig holde fartplanen på en time og 20 minutter. Så mon ikke problemet, som tidligere beskrevet, er, at Molslinjens færger ikke opfylder kravet i kontraktens krav til fart fuldt lastet, som tidligere omtalte rapport (Seatrial) beskriver tilbundsgående?
Dette tiltag var iværksat af de svenske myndigheder for at undgå bølgedannelse ved Løderup strand øst for Ystad.
Så spørgsmålet skal lyde, hvordan et tidligere rederi, med denne restriktion på svensk søterritorium over en dobbelt så stor strækning, stadig kunne overholde fartplanen, når Molslinjen ikke kan.
Jeg glæder mig til at se dette spørgsmål og ikke mindst Molslinjens svar i Bornholms Tidende.