Nexø Fritidshus: En værdi

Nexø Fritidshus: En værdi
Arkivfoto: Allan Rieck
KOMMENTAR | DEBAT | 14. MAR • 05:30
Af:
Birte Skot-Hansen
bestyrelsensmedlem i Nexø Fritidshus
KOMMENTAR | DEBAT | 14. MAR • 05:30

”Lille hus hvad nu?”

Som medlem af bestyrelsen i Nexø Fritidshus er jeg meget glad for de to indlæg, som socialdemokraterne Karen Jacobsen og Anne Thomas er kommet med i mandag 10. marts.

Jeg er jo tæt på hele sagen omkring foreningens ønske om at købe Nexø Fritidshus, så vi ikke skal være afhængige af indviklede kommunale regler om blandt andet vores indtjeningsmuligheder, lokaleleje og så videre. Vi ønsker større frihed til at drive Fritidshuset.

Den aktuelle sagsbehandling har været mere end tung og har nu varet over et år, og mit indtryk er, at det har været svært at opfatte kommunen - altså (helt uforståeligt) kun repræsenteret ved det administrative system - som positiv medspiller.

Der fokuseres mere på alle begrænsninger frem for muligheder for at finde løsninger. En dialog om løsningsmulighederne har ikke været konstruktiv. Selv mener jeg ud fra kendskabet til sagen, at det burde være muligt at dispensere og se lidt fleksibelt på love og regler og de administrativt opstillede barrierer for et køb af huset.

Nexø fritidshuset er en værdi for Nexø!

Mange væsentlige sociale og kulturelle tilbud, som kommunen måske burde tilbyde, klares af de frivillige.

I Fritidshuset skabes mange sociale relationer, og huset summer af aktiviteter hver eneste dag, så derfor er det selvfølgelig meget vigtigt, at huset bevares som et vigtigt centrum for mange, mange mennesker i alle aldre.

Og vi vil som sagt gerne være helt uafhængige af kommunen, så derfor er vores store ønske at købe huset til en rimelig pris. Egentlig forstår jeg ikke, at kommunen ikke forærer os det eller sælger det til os for et symbolsk beløb.

Men nu...

Men ENDELIG, ENDELIG er der så i de to indlæg sat politisk fokus på sagen, som kommunalbestyrelsen ikke har vist interesse for eller tilsyneladende har været indblandet i.

Jeg kan ikke forstå, at det hele er kørt rent administrativt, for det må da være et politisk ansvar og i politikernes interesse at støtte op om alle de spændende ting, der sker rundt omkring og altså også i Nexø Fritidshus. Det kan aldrig kun blive en administrativ opgave.

Jeg håber, at debatten nu kan skubbe lidt til en afslutning på et godt køb af Fritidshuset. Hvis vi skal vente meget længere, så kører husets meget trofaste og engagerede personale og alle vi andre trætte, og huset ”dør!”

For mig at se næsten en ”katastrofe” for alle husets flittige brugere, for hvor skal de så gå hen?

FÅ ABONNEMENT