Mindre EU. Mere Danmark. Danskerne først

Mindre EU. Mere Danmark. Danskerne først
SYNSPUNKT | DEBAT | Torsdag 6. juni 2024 • 15:30
Af:
Mette Sode Hansen
SYNSPUNKT | DEBAT | Torsdag 6. juni 2024 • 15:30

I serien "Hvorfor EU - hvorfor mig" er vi nået til Dansk Folkepartis lokale kandidat

Hvorfor?

Man har spurgt mig, hvorfor jeg vælger netop at opstille til Europa-Parlamentet.

Svaret er faktisk ret enkelt – det handler om velfærd. I mit arbejde som socialrådgiver har jeg valgt at vie mit arbejdsliv til velfærdssamfundet, og set fra mit perspektiv, så udfordrer EU vores velfærd på en sådan måde, at vi i de kommende år de facto får et opgør med den danske velfærdsmodel.

Jeg tror jeg har det med EU, som så mange andre - det er noget der sker meget langt væk fra lille Bornholm.

Ser man på størrelsen af Europa, så er Bornholm jo også meget lille og nogle gange føler bornholmere sig ikke engang hørt i vores egen regering. Hvordan skal vi dog så blive hørt i EU?

15 vigtige pladser 

På trods af at vi er små, så får vi 15 pladser i Europa-Parlamentet denne gang.

Det er 15 vigtige pladser, da der skal jo være nogen til at værne om Danmark. Nogle skal jo være vagthunde, så EU ikke lige pludselig kan bestemme over vigtige politiske emner såsom udenrigspolitik, retspolitik, integrationspolitik, beskæftigelsespolitik og ikke mindst socialpolitik, uden danskerne har noget at sige. Allerede nu har over halvdelen af al lovgivning, der laves i Folketinget, rod fra EU via direktiver.

Hvad koster det?

Lad os se på Danmarks udgiftsniveau.

I dag har Danmark et nettotab på vores EU-medlemskab på godt 13 mia. kr. Tænk hvad vi kunne have brugt de penge på i det danske sundhedsvæsen, psykiatri eller andre steder ude i de danske kommuner.

Udgiftsniveauet ser kun ud til at stige fremover. EU har tidligere selv estimeret at den nye udvidelse vil koste 256 mia. euro – altså næsten 2.000 mia. kr.! Alene optagelsen af Ukraine er næsten en tredjedel af det samlede beløb. Det betyder at danske skatteydere kommer til at betale et endnu større beløb til EU - altså endnu flere penge som ikke kan bruges på velfærd.

Fri bevægelighed, men med en pris 

Så er der den frie bevægelighed.

Den frie bevægelighed er bekvem, når vi tager på sommerferie, men den kommer med en pris, nemlig kriminalitet. Albanien er et af de lande man vil indlemme, og det er måske det land, som bidrager allermest til kriminaliteten i Europa. Den albanske mafia sidder på store dele af narkotikamarkedet, smugling og misbrug af kvinder, og har bånd helt op til regeringskontorene, hvor man tidligere har knaldet albanske ministre i stjålne vesteuropæiske biler.

Jeg siger ’nej’- til yderligere import af kriminalitet. Vi ser allerede, hvordan dansk politi desværre ikke har ressourcer til at opklare indbrud, og derfor vil en udvidelse forventeligt øge kriminaliteten, hvilket vil skabe en yderligere tillidskrise i det danske samfund.

Sammenhængskraft

Yderligere økonomiske forringelser og en voksende mistillid til det offentlige vil accelerere i de kommende år, hvis EU-partierne får magt som de har agt, og min frygt er at vi kan ende med en samfundsmæssig social deroute, hvor vi knækker i to.

De velstillede vil miste lysten til at betale den skat, som skal sikre, at vi kan tage os af dem, som ikke kan selv. For at sige det lige ud, så frygter jeg, at behovet for socialrådgivere og andre faggrupper i det sociale område vil stige med de medfølgende konsekvenser. For i princippet er vi, som arbejder i det sociale område, jo ansat til at gøre os selv undværlige. Det bliver slet ikke muligt fremadrettet med de forstående økonomiske udfordringer med en udvidelse af EU.

Og så er der selvfølgelig også de principielle årsager. Jeg er modstander af en stor føderation med en fælles præsident og udenrigspolitik. Jeg er modstander af at fjerne kronen. Jeg vil kæmpe for den danske veto-ret, så det danske folk til enhver tid har muligheden for at smide deres politikere på porten.

En jordnær bornholmsk socialrådgiver 

Så er du heller ikke meget for en europæisk superstat, hvor danskerne ikke er herre i eget hus, og sætter du velfærden højt, og siger nej til velfærdsturisme og mere kriminalitet?

Så skal du overveje at stemme på en jordnær bornholmsk socialrådgiver eller en af mine kollegaer fra Dansk Folkeparti d. 9/6.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT