Arbejdsnedlæggelsen var på ingen måde en pludselig indskydelse, men blot et resultat af endnu et mislykket lønforhandlingsmøde med Trafikstyrelsen dagen for arbejdsnedlæggelsen. Det store problem i denne forbindelse er, at medarbejderne ikke føler, at Trafikstyrelsen er forhandlingsvillige, desavouerer de ting der bliver fremlagt og generelt ikke bliver taget seriøst, eftersom forhandlingerne har været i gang alt for længe, og Trafikstyrelsen bare forhaler og trækker sagen i langdrag. Det er et faktum, at lufthavnen er underbemandet og har været det i alt for lang tid, alt for mange gode kollegaer har forladt arbejdspladsen på grund af et vanskeligt vagtskema kombineret med, at lønnen pâ ingen måde står mål med de arbejdsopgaver og krav, der stilles. Så på den baggrund var der blandt medarbejderne konsensus om, at der ikke var nogen anden vej, end at forsøge at råbe trafikstyrelsen op ved at nedlægge arbejdet.
Alle kan erstattes, men dem der har lidt indsigt i driften af en lufthavn ved, at processen med nyansatte er utrolig tids- og ressourcekrævende, hvilket i øjeblikket ikke lige ligger i lufthavnens lod. Der er ikke længere råd til at flere erfarne medarbejder forsvinder, fordi der i den forbindelse vil forsvinde dyrbar ekspertise og knowhow samt, at der vil blive trukket urimeligt store veksler på resten af arbejdsstyrken. Det er meget svært at tiltrække kvalificeret arbejdskraft i øjeblikket, hvilket nok for nærværende er et ret kendt fænomen i samfundet, men med en mere attraktiv løn, kunne lufthavnen mâske igen blive en arbejdsplads, hvor man har lyst til at lægge sin arbejdskraft.
Der vil i en konflikt altid være mennesker der føler sig holdt som gidsler, og selvfølgelig er det utrolig beklageligt for de passagerer, der er blevet berørt af arbejdsnedlæggelsen. I den forbindelse skal vi på det kraftigste understrege, at der absolut ikke er blevet blokeret for nogle passagerer, flybesætninger eller det nødberedskab, der blev stablet pâ benene, hvilket lufthavnens overvågningskameraer kan bevidne. At nødberedskabet skulle være blevet mobbet, chikaneret og udsat for trusler, som det er blevet fremstillet i pressen, kan vi kun tage skarp afstand fra, det har absolut ingen gang på jord, og medarbejderne er dybt forundrede over, hvor sådan et postulat kommer fra. Det er dybt beklageligt, at der i kulissen âbenbart er nogen, der arbejder 'ad hominem' for at stille medarbejderne i et dårligt lys i forhold til offentligheden i forbindelse med denne konflikt.
Der er blevet sagt og skrevet mange ting på diverse medier om Bornholms Lufthavn, og medarbejderne har måttet stå model til mange beskyldninger – til syvende og sidst er det dog op til den enkelte, om man vil tro pâ alle udmeldinger, man hører i pressen, eller om der måske også kan være en anden version af historien. Det er op til folk selv at vælge deres standpunkt. Lufthavnens medarbejdere har i hvert fald et håb om, at de mennesker, der kender til medarbejderne og lufthavnen i almindelighed, hvad enten de så er pendlere, patientrejser eller blot pâ anden måde bliver serviceret af lufthavnens medarbejdere, ved bedre end de historier, der verserer pâ diverse medier.
Til sidst skal det nævnes, at Bornholms Lufthavn til dagligt består af et rigtigt godt team, hvor både ledere og medarbejdere har et godt forhold hinanden. Alle er vigtige led i lufthavnens drift, og lufthavnen kan kun fungere og holdes i gang, når alle trækker på den samme hammel.