Vi ved det godt. Hver eneste dag sender den danske stat over en million kroner til rederiet Molslinjen, der driver Bornholmslinjens samfundsbegrundede færgefart. Baggrunden for dette er, at færgefarten er nødvendig for det bornholmske samfund. Vi har brug for trafikal ligestilling, så en kilometer over vandet koster det samme for virksomheder og borgere, som en kilometer på det øvrige danske vejnet. Det giver mening for Bornholm, og vi er virkelig privilegerede, at det danske samfund sender næsten en tredjedel ekstra støtte til Bornholm frem for andre kommuner uden færgedrift. Så langt giver det hele mening for os.
Den nye færgeaftale har også betydet en verden til forskel fra os. Langt billigere fragtrater og billigere passager- og biltransport. Det har sat gang i væksten og i den grad været med til at udvikle vores samfund til den succeshistorie, vi i dag er.
Men desværre falder millionerne ikke på rette sted, hvis man spørger Passagerforeningen. Formanden for foreningens 1.018 medlemmer, Ann Hartl, oplever, at samarbejdet er blevet markant forringet.
Der har ikke været et møde mellem parterne i mere end to år, selvom foreningen har forsøgt. DAT, BAT og Københavns Lufthavn mødte op som inviteret til fredagens generalforsamling i foreningen, mens Bornholms største og mest subsidierede trafikoperatør, rederiet Bornholmslinjen, udeblev.