Leder: Vi vil have dialogkaffe på færgen

Leder: Vi vil have dialogkaffe på færgen
LEDER | ABONNENT | 3. MAJ 2022 • 05:30
LEDER | ABONNENT
3. MAJ 2022 • 05:30

Det er helt galt, at Bornholmslinjen ikke tager Bornholms Passagerforening alvorligt. Parterne er alt for vigtige for hinanden, og pengene er alt for store. Dialogen skal køre i olie.


Vi ved det godt. Hver eneste dag sender den danske stat over en million kroner til rederiet Molslinjen, der driver Bornholmslinjens samfundsbegrundede færgefart. Baggrunden for dette er, at færgefarten er nødvendig for det bornholmske samfund. Vi har brug for trafikal ligestilling, så en kilometer over vandet koster det samme for virksomheder og borgere, som en kilometer på det øvrige danske vejnet. Det giver mening for Bornholm, og vi er virkelig privilegerede, at det danske samfund sender næsten en tredjedel ekstra støtte til Bornholm frem for andre kommuner uden færgedrift. Så langt giver det hele mening for os.

Den nye færgeaftale har også betydet en verden til forskel fra os. Langt billigere fragtrater og billigere passager- og biltransport. Det har sat gang i væksten og i den grad været med til at udvikle vores samfund til den succeshistorie, vi i dag er.

Men desværre falder millionerne ikke på rette sted, hvis man spørger Passagerforeningen. Formanden for foreningens 1.018 medlemmer, Ann Hartl, oplever, at samarbejdet er blevet markant forringet.

Der har ikke været et møde mellem parterne i mere end to år, selvom foreningen har forsøgt. DAT, BAT og Københavns Lufthavn mødte op som inviteret til fredagens generalforsamling i foreningen, mens Bornholms største og mest subsidierede trafikoperatør, rederiet Bornholmslinjen, udeblev.

Bornholmslinjen eksisterer kun, fordi Bornholm har brug for ruterne. Det danske samfund støtter os økonomisk og har gennem udbud fundet den billigste leverandør. Det er helt galt, at leverandøren ikke vil kommunikere med den vigtigste forening på området – Bornholms Passagerforening. Foreningen repræsenterer alle dem, der bruger færgen fast, og som færgen er til for.

Da Storebæltforbindelsen i sin tid lukkede, savnende nogle den miserable færgekaffe. Her på Tidende savner vi, at Bornholmslinjen server en kop dialogkaffe for passagerforeningen snarest.