Leder: Molslinjen skylder Bornholm en forklaring

Leder: Molslinjen skylder Bornholm en forklaring
Foto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 5. FEB 2021 • 09:51
Af:
Øjvind Hesselager
| ABONNENT
5. FEB 2021 • 09:51

LEDER

Hvad har vi lært?

Det spørgsmål er altid godt at stille, når en sag ruller, og nye oplysninger kommer til. Hvad har vi lært af den dramatiske hændelse til havs, hvor færgerne Express 1 og Express 2 fra Molslinjen kom alt for tæt på hinanden efter midnat mellem lørdag den 4. og søndag den 5. juli 2020?

Grunden til, at der skal gøres en foreløbig status nu er, at politiet netop har udstedt bøder i sagen.

Bøderne bliver udstedt, fordi der ikke blev gennemført de rette manøvrer på kommandobroen på Molslinjens færger Express 1 og Express 2 i en situation, hvor de to færger var på direkte kollisionskurs. Det er en dramatisk sætning at skrive og læse.

Det er ganske opsigtsvækkende, at vi dermed kan konstatere, at den sejlads, der fremstår som bornholmernes "landevej til søs", altså ikke har haft sikkerheden i orden i den konkrete situation.

 

De er jo ved at sejle ind i os!

 

Vi ved fra Søfartsstyrelsens rapport, som Bornholms Tidende fik aktindsigt i, at kaptajnen på Express 1 ifølge overstyrmanden pludselig udbrød dette om Express 2: "De er jo ved at sejle ind i os!"

Og vi ved, at overstyrmanden på Express 2 i samme tidsrum vurderede, at "den var helt gal!"

Der er altså et moment, hvor to færger i høj fart, med masser af mennesker om bord, har retning mod hinanden, og hvor der tydeligvis ikke er overblik over situationen på kommandobroen. Hvor der nærmest er panik hos en rådvild besætning.

Vi ved også, at Søfartsstyrelsen i første omgang fejlagtigt fastslog, at søvejsreglerne ikke var overtrådt. Først da Bornholms Tidende via aktindsigt og brug af uafhængig ekspert omtalte sagens rette alvor, ombestemte Søfartsstyrelsen sig:

"Efter en ny samlet vurdering er det vores konklusion, at der er sket overtrædelse af søvejsreglerne. Vi har derfor indgivet en politianmeldelse. Herfra håndteres sagen af Bornholms Politi", skrev styrelsen til Bornholms Tidende.

Tilbage står, hvad Molslinjen selv har lært.

Molslinjen valgte fra starten at afdramatisere episoden.

– I dette tilfælde fornemmede begge kaptajner, at de var kommet for tæt på hinanden. De laver så begge en 360 graders manøvre, hvor de vender om, og når det er overstået, sejler de videre, lød det fra kommunikationschef Jesper Maack.

Det lyder jo nærmest helt efter bogen.

I dag ved vi, at det var det slet, slet ikke. Så læringen hos Bornholms Tidende er ret elementær: Bliv ved med at spørge og grave.

Og hvad er så læringen hos Molslinjen?

Om dramaet, hvor der udbrød paniklignende tilstande på færgerne, lyder det fra direktør i Molslinjen Carsten Jensen:

"De to færger kom beklageligvis i en situation, som de ikke skulle have været i."

Det er jo rigtigt – men også en stor underdrivelse. Situationen var alvorlig. Og direktørens forklaring giver ikke passagerne meget at have tilliden i – fordi sætningen ikke rummer en forklaring på episoden.

Vi mangler at forstå, hvordan kaptajner og styrmænd kunne havne i en situation af nærmest panik.