Leder: Lad kunsten løfte os højt

Leder: Lad kunsten løfte os højt
Bornholms Kulturuge 2020. Foto fra Gudhjem Museum: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 21. MAR 2021 • 18:41
| ABONNENT
21. MAR 2021 • 18:41

LEDER

"Hvis De spørger mig, hvad jeg har gjort i denne verden, vil jeg svare: Jeg er en kunstner, og jeg er her for at leve højt".

Jo, den franske forfatter Emile Zola kunne i kort form fremmane et billede af sig selv, som ikke just satte hans ageren som udøvende kunstner under en skæppe, men hvis vi hopper ned fra hans høje hest, kan vi almindelige dødelige vel blot konstatere, at det er en kilde til ikke så lidt glæde i vores liv, at kunstnere inden for en mangfoldighed af genrer giver os deres tolkninger af tilværelsen.

 

På den baggrund kan det kun
boble i ens indre af frydefuld
forventning, når man hører
nogle af vores kulturaktører fortælle
om, hvordan de ser på 2021

 

Kunsten kan sætte det hele i relief og i nyt perspektiv, vi kan blive klogere, mere dybsindige og eftertænksomme, men også bare glade i låget ved mødet med den. Vi kan lade op og tage de oplevelser, som vi bærer med os, videre til hverdagens mere monotone stunder og tildele dem en farveklat af godt humør, så ikke alt toner ud i gråt.

Enhver ved det: Vi er i det seneste års tid blevet udsultet på mange af livets områder, deriblandt i vores mulighed for at få kunstneriske input, om det så handler om teater, koncerter, udstillinger eller andet. Alt andet.

På den baggrund kan det kun boble i ens indre af frydefuld forventning, når man hører nogle af vores kulturaktører fortælle om, hvordan de ser på 2021, sådan som flere af dem i senere tid har gjort her i avisen.

Vi nævner i flæng:

Allerede i januar i år fortalte Daniel Mühlendorph, at han på en skala fra 1 til 10 mente, at chancen for, at musikfestivalen i år bliver til noget, lå omkring 8 eller 9, og i februar meldte han så ud: "Vi har besluttet, at vi gør det".

Så kan august bare komme an, tre dage med musik, fest og farver og Hammershus i horisonten er i vente.

I begyndelsen af marts fortalte udstillingsleder Susanne Jøker Johnsen, at biennalen, som tager pulsen på europæisk glaskunst på Bornholms Kunstmuseum og i Grønbechs Gård, vender tilbage i år. Sidste år blev den aflyst på grund af pandemien, men nu skal det være.

Jo, hun erkender, at der kan være udsikkerhedsfaktorer, men tror på, at vaccinationsprogrammet vil gøre en forskel, ikke mindst fordi biennalen ligger helt henne i september.

"Vi ved med 100 procents sikkerhed, at vi laver udstillingerne for fuldt blæs", sagde hun og slog fast, at "udstillingerne kommer helt sikkert op at stå, og vi kan uanset hvad få en god faglig fest ud af det".

Og samme positive melding kommer Bornholms Kulturuge, som også ligger i september, nu med.

"Vi ser overhovedet ikke en aflysning som en mulighed", fortalte Laura Frederikke Jespersen, som er projektleder på kulturugen, forleden.

Torsdag den 1. april er der deadline for at tilmelde arrangementer til kultursekretariatet, og herfra skal opfordringen lyde til enhver kulturaktør derude:

Kom endelig i omdrejninger, vi glæder os til 10 dage på Bornholm med de vante flere end 100 arrangementer.

Vi kan leve højt på dem.