Biennale med et års forsinkelse: 'Vi laver udstillingerne for fuldt blæs'

Biennale med et års forsinkelse: 'Vi laver udstillingerne for fuldt blæs'
"Ophelia". Af Aleksandra Stencel. Foto: Juraj Starovecky
| ABONNENT | 2. MAR 2021 • 10:02
| ABONNENT
2. MAR 2021 • 10:02

KULTUR

Bornholms Kunstmuseum ved Helligdommen tager igen i år sammen med Grønbechs Gård i Hasle pulsen på europæisk glaskunst. Det sker med European Glass Context 2021.

Det bliver den ottende biennale på Bornholm, som viser eksperimenterende og nytænkende glaskunst fra 31 europæiske lande, oplyser en pressemeddelelse. Biennalen sætter fokus på "crafts" – altså, håndens arbejde – og på glas som materiale, idet glas igen nyder opblomstring i Danmark og resten af Europa.

Fra en skyggeplads i ly af keramikken får glasset nu ekstra opmærksomhed hos kunsthåndværkere, designere og arkitekter, ligesom mange danske glaskunstnere oplever stor bevågenhed internationalt – særligt i USA, noterer pressemeddelelsen.

Når der er tale om en biennale, vil det ifølge ordets betydning sige, at det er et arrangement, som finder sted hvert andet år. Der skiftes mellem keramik og glas, hvilket betyder, at der reelt er fire år imellem, at henholdsvis glas og keramik kommer i fokus.


"Where is my paradise? (Rainbor). Af Shige Fujishiro. Foto: Edin Bajric

Kuratorgruppen har nu gennemgået de mange ansøgninger og foretaget den endelige udvælgelse, og 62 kunstnere vil være repræsenteret med store værker fordelt på fire underliggende kategorier, som vil afspejle de innovative, aktivistiske, eksperimenterende og bæredygtige tendenser i europæisk glas.

Udstillingsleder Susanne Jøker Johnsen fortæller, at hun sidste år på grund af coronapandemien udsatte biennalen.

– Vi stod midt i det, men jeg nåede at udskyde biennalen, inden vi havde fundet udstillerne og var begyndt at bruge alle fondspengene, siger hun.

– Folk var begyndt at søge, men vi satte altså det hele i bero, og dermed bliver det også først i 2023, vil laver keramikbiennale. Og det er faktisk udmærket, at der normalt er fire år imellem, at vi viser keramik og glas, for så kan der nå at ske noget nyt.


"Green Friend". Af Marta Gibiete. Foto: Marta Gibiete

 

10 procent sikkert

Hvilke tanker gør I jer om i år, og hvorvidt det overhovedet er muligt at lave sådan en biennale i forhold til nedlukninger og begrænsninger?

– Altså, vi gør jo, som vi skal i forhold til myndighedernes anbefalinger. Man kan da tænke, om i år bliver ligesom sidste år, men i år er folk trods alt begyndt at blive vaccineret. Ting kan begynde at ændre sig ganske hurtigt – og vi ved med 100 procents sikkerhed, at vi laver udstillingerne for fuldt blæs. De bliver lige så stærke og gode, som vi plejer at lave dem. Vi laver også et katalog, som er opgraderet i forhold til at blive både digitalt og på print.

– Spejler man sig i sidste år, kan man tænke, at hele Danmark nok kommer til Bornholm, men om folk kommer til at rejse internationalt, ved vi jo ikke endnu, og mange af vores faglige arrangementer kommer vi også til at lægge digitalt. Men jeg kan også se, at de udvalgte kunstnere skriver, at de er glade for at være udvalgt, og at de håber, de kan komme hertil, siger Susanne Jøker Johnsen.

– Så udstillingerne kommer helt sikkert op at stå, og vi kan uanset hvad få en god faglig fest ud af det.

Kuratorgruppen har bestået af Inguna Audere, Sarah Rothwell, Maja Heuer, Christina Zetterlund, Dedo ved Kerssenbrock-Krosigk, Nada Kančevová, Cristina Tonini og Susanne Jøker Johnsen, og de 62 glaskunstnere er valgt blandt adskillige hundrede.

– Vi har delt Europa op i seks områder, og en fagkurator har indstillet kunstnere fra hvert sit område, siger Susanne Jøker Johnsen.

 


Om biennalen

Kurateringen af dette års glasbiennale er båret frem af fire underliggende temaer, som dels tager udgangspunkt i et fagligt fokus på kunsthåndværket, hvor materiale, teknik, form og idé i kategorien "mesterværker" viser nye veje for fortolkningen og opfattelsen af glaskunst. Andre tematikker er globale med særlig vægt på politik, klimakrise, bæredygtighed og FN's verdensmål, som de godt 60 europæiske glaskunstnere skaber værker til.

De to hovedudstillinger fordeler sig på Bornholms Kunstmuseum ved Helligdommen og Grønbechs Gård i Hasle. To biennalepriser på henholdsvis 10.000 og 5.000 euro uddeles til de mest innovative kunstnere fra de to hovedudstillinger. Hvert andet år skifter biennalen fokus til keramik for at understrege Bornholms kunsthåndværkerarv og lange tradition for industri og kunsthåndværk i de to materialer. Øen er derfor ikke kun vært, men også medskaber historisk og konkret, oplyser en pressemeddelelse.

• European Glass Context tog sin begyndelse i 2006 og har siden afholdt biennaler hvert andet år med fokus på skiftevis glas og keramik.

• Biennalen foregår fra 11. september til 21. november, 2021.

• European Glass Context markerer den europæiske glasscene gennem internationalt anlagte udstillinger, foredrag, debat og uddannelsesaktiviteter og positionerer Bornholm som europæisk samlingspunkt for glaskunstnere, kunsthåndværkere, kritikere, museumsfolk og fagfolk.

• Til hver Biennale udvælges en fag-jury til at censurere den ene af de store hovedudstillinger, ligesom juryen udvælger de to prismodtagere, der hver modtager henholdsvis 5.000 og 10.000 euro.

• Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering med dens afdeling for glas- og keramik på Bornholm er kunstnerisk, økonomisk og juridisk ansvarlig for biennalen i samarbejde med de ledende bornholmske kulturinstitutioner, Bornholms Kunstmuseum og Grønbechs Gård, samt en række lokale kunsthåndværkervirksomheder og kulturinstitutioner.