Ansøgningsfristen nærmer sig: Kulturugen afventer med åbne arme arrangørerne

Ansøgningsfristen nærmer sig: Kulturugen afventer med åbne arme arrangørerne
"Carmen på kajen" i Nexø med blandt andre mezzosopranen Andrea Pellegrini. Arkivfoto: Allan Rieck
| ABONNENT | 18. MAR 2021 • 08:43
| ABONNENT
18. MAR 2021 • 08:43

KULTUR

Det snerper til for de ildsjæle, der måtte gå rundt derude med gode ideer til, hvad årets bornholmske kulturuge den 17.-26. september skal byde på.

Den 1. april er der nemlig deadline for tilmelding af arrangementer til denne jubilæumsudgave, som er 20. gang Bornholm fyrer op under kulturen med damp på kedlerne i en uge, som får så meget fart på, at den rent faktisk ikke når at stoppe inden for de syv dage en uge normalt varer.

Nej, der ryger skam lige tre ekstra dage på.

Laura Frederikke Jespersen er ny projektleder i Bornholms Kulturuge pr. den 1. marts – hun er dog tyvstartet lidt i februar, fortæller hun, som ydermere også er ansat på Bornholms Teater.

Om åbningsarrangementet anno 2021 fortæller hun, at det her i jubilæumsåret gerne må adskille sig lidt fra de tidligere.

– Allinge-Sandvig bliver åbningsbyer, og vi vil gerne samarbejde med Folkemødet om åbningen, siger hun.

– Arrangementerne og de ting, der skal ske på dagen, må gerne på en eller anden måde bidrage til, at vi får hinanden i demokratisk samtale om, hvorfor kultur er vigtig. Hvad kan kulturen bidrage med i vores liv og samfund – og hvorfor er den måske særligt vigtig nu, hvor vi på grund af nedlukningen oplever, at vi savner at kunne have oplevelser sammen? Så rammen for åbningsdagen bliver lidt anderledes i forhold til, at den gerne må byde på kultur- og kunstoplevelser, som tør kommentere den verden, vi aktuelt lever i.

Traditionelt byder kulturugen gerne på flere end 100 arrangementer, og så mange har slet ikke meldt sig på banen endnu med deciderede ansøgninger til årets udgave, fortæller projektlederen.

– Men der er mange forespørgsler, siger hun.

– Og mange arrangører står klar og er i færd med at udvikle nogle bud på arrangementer.

Lokale sponsorer

Fornemmer du, at folk måske er lidt tøvende, fordi de i den nuværende situation er usikre på, om der overhovedet kommer en kulturuge?

– Nej, det er faktisk ikke min fornemmelse. Vi gennemførte jo også sidste år med alle de retningslinjer og forbehold, der nu engang var. Og sådan nogle kommer der sikkert også i år, men vi forventer, at det bliver færre end sidste år, og det med at vi først ligger i september, mener vi er med til at garantere, at vi gennemfører. Vi ser overhovedet ikke en aflysning som en mulighed.

Arrangører af kulturugetilbud, der melder sig på banen med bud på større aktiviteter med budget over 20.000 kroner, er af kulturugesekretariatet blevet opfordret til at tage kontakt til kulturugen i god tid, så man i fællesskab har kunnet vurdere, om der er mulighed for at finde støtte gennem andre kanaler.

Til aktiviteter, der produceres specielt til Kulturugen med budget under 20.000 kroner, kan Bornholms Kulturuge søges om tilskud til medfinansiering i forbindelse med tilmelding.

Kulturugen har et budget på lige omkring en million kroner, og heri ligger der midler fra lokale fonde på mellem 400.000 og 500.000 kroner samt støtte fra regionskommunen på 170.000 kroner.

 

Vi ser overhovedet ikke en aflysning som en mulighed

Laura Frederikke Jespersen, Bornholms Kulturuge

 

Dertil kommer sponsorer og indtjening på kulturuge-badge, som ligger på cirka 300.000 kroner, oplyser Laura Frederikke Jespersen.

– Så kulturugen eksisterer i kraft af ekstern finansiering, og det skal vi hele tiden forholde os til, siger hun.

Da rederiet Færgen stod for besejlingen af Bornholm, var det hovedsponsor på kulturugen, hvorfor det skabte et hul, da Bornholmslinjen kom til i 2018. På den baggrund trådte en række lokale sponsorer til, og de dækker kulturen inklusive 2021.

Så der forestår altså et arbejde med eventuelt at finde en hovedsponsor til den bornholmske kulturuge i 2022.

– Men det kan jeg ikke sige så meget om endnu, siger Laura Frederikke Jespersen.

Har I tænkt jer at henvende jer til Bornholmslinjen om 2022?

– Vi har endnu ikke indgået en dialog med dem. Men vi mangler en hovedsponsor efter dette års kulturuge, så det er da helt klart noget, vi skal arbejde på.

Scorer højt

Årets kulturuge må også gerne række ud efter nye grupper, påpeger projektlederen.

– Der er nok en tendens til, at det meget er de samme, der nyder kulturugen. Så vi forsøger at fokusere på, at vi så vidt muligt kan favne alle aldre og grupper. Det skal være hele Bornholms kulturuge, og vi kan bidrage til, at der også vil være fremtidige kulturbrugere på Bornholm ved også at nå børnene og de unge. Det kunne jeg vildt godt tænke mig, siger hun.

Der har også været en tendens til, at kendskabet til den bornholmske kulturuge har bredt sig, så folk målrettet vælger at rejse til Bornholm i netop de dage, den finder sted.

– Derfor er det også vigtigt, at hele Bornholm tager ejerskab til kulturugen. Det vil bidrage til at gøre det mere attraktivt at kommer hertil som turist og opleve 10 dage spækket med anderledes og interessante tilbud, siger projektlederen.

Hun fortæller, at kulturugen generelt scorer flot på et tilfredshedsbarometer med en score som runder otte på en skala fra ét til 10.

 

De ni kulturspor

Ligesom ni byer rundt på Bornholm samt Christiansø får hver sin dag, hvor de danner centrum for aktiviteterne, er kulturugens forskellige arrangementer også delt ind i ni kulturspor, som skal sikre alsidigheden:

• Kunst

• Natur

• Teater/Scenekunst

• Historie/kulturhistorie

• Litteratur

• Klassisk musik

• Rytmisk musik