På Paradisbakkeskolen i Nexø har de en lang årrækkes erfaring med at håndtere modtagelsesklasserne. Det er denne erfaring, jeg gerne vil lægge vægt på i mit indlæg her. I fællesskab med min veninde huser vi og hjælper to ukrainske flygtninge familier med at blive integreret på Bornholm. Hvor vi blandt andet hjælper med at starte deres to sønner i Paradisbakkeskolens modtagelsesklasser. Jeg følger familierne til diverse møder hos regionskommunen og i forbindelse med skoleopstart. Det er en sand fornøjelse at blive mødt nede på Paradisbakkeskolen af et professionelt team, der ved, hvordan man håndterer flygtninge. Her taler jeg om skolen som en helhed, deres sekretærer som er helt inde i procedurerne og ved, hvad de skal svare på det utal af spørgsmål, der kommer og ved, hvor de skal henvise til. De forbereder os på, vi skal forvente og medbringe.
Når vi træder ind på skolens område med to ukrainske familier, der kun taler ukrainsk, er det vigtigt med en god modtagelse. Vi er ikke tvivl om, at skolen har en lang tradition for at modtage denne type flygtninge. De bornholmske børn, der går på skolen, som kommer forbi os i frikvarteret, hilser alle smilende til familierne. Der bliver ikke peget fingre, fniset eller lignende. Lærerne, der kommer på gangene, stopper kort op og siger hej. Dette sker kun, fordi det er del af kulturen på skolen, som er blevet en integreret del af hverdagen. Stort skulderklap til Paradisbakkeskolen for at have opbygget denne kultur i jeres hverdag, det gør en stor forskel.
Et andet sted, hvor jeg som erhvervsdrivende også mærker en stor professionel tilgang til håndteringen fra det personaleteam omkring modtagelsesklasser, er til selve introduktionssamtalen imellem skolen og de ukrainske familier. Her deltager deres leder af modtagelsesklasserne, som helt snorlige har det administrative ansvar for eleverne og familierne. Derfor kan den deltagende lærer være helt hvilende i sin rolle som lærer for klassen. At se det sammenspil er vigtigt, hvilket er kernen i mit indlæg her. Det sammenspil, Paradisbakkeskolen har imellem deres daglige ledelse, deres lærerteam og de øvrige elever på skolen, er et sammenspil, som kan give den ro, som er vigtig for de elever samt lærere, der er i modtagelsesklasserne. Tænk på, at lærerne underviser børn, hvor de ikke har et fælles talesprog, men skal bygge det op. Dette er en kultur, Paradisbakkeskolen har opbygget over en lang årrække. Det er den kultur, jeg mener, vil gå tabt i at flytte modtagelsesklasserne til nye lokaler på en ny skolen.
Tager jeg skyklapperne på, kan jeg godt se fra politisk side, at det er lyder som en let løsning at flytte dem til tomme lokaler. Som erhvervsdrivende vil jeg mene, at det store tab kommer til at ligge hos børnene ved at lave en flytning. Skal den selvsamme kultur for modtagelsesklasser bygges op på en ny skole, vil det tage en årrække, inden denne kulturændring er opbygget og integreret til at være en naturlig del af hverdagen. Kulturændringer kræver tid og passion, ikke kortsigtede løsninger. En flytning til nye rammer og oparbejdning af nye teams til at håndtere modtagelsesklasserne vil være at give unødvendig støj og pres til både lærere og børn.