Kulturmuseets laveste fællesnævner

SYNSPUNKT | ABONNENT | 3. JAN 2023 • 17:27
Af:
Ivar Nielsen
Allinge
SYNSPUNKT | ABONNENT
3. JAN 2023 • 17:27

Enhver proces, der ikke medfører det mest optimale resultat for fremtiden, bør naturligvis stoppes.

 

"Det er bare vigtigt for mig at få forklaret, hvor umuligt det ville være at skifte retning på nuværende tidspunkt". Sådan udtaler Jakob Bjerring-Hansen sig til Bornholms Tidende 1. januar.

Den holder altså ikke! Enhver proces, der ikke medfører det mest optimale resultat for fremtiden, bør naturligvis stoppes i tide og det er nu.

Som tidligere amtsborgmester Knud Andersen for nogen tid siden skrev i et indlæg, så opleves det som om, Bornholms Museum ikke har så høje tanker om sig selv, at man tør tænke stort, selvstændigt og logisk.

Og for egen regning vil jeg tilføje, at Bornholms Museum ide- og udviklingsmæssigt er blevet idémæssigt kidnappet af kunstmuseets ledelse og stagneret i en lokalitet, der allerede har belastet et fredningsmæssigt område rigeligt.

Denne sag er ikke kun for medlemmerne i Bornholms Museumsforening og heller ikke kun en sag for en siddende kommunalbestyrelse.

Det er først og fremmest en sag for alle borgere på Bornholm, og den bør ud til en offentlig afstemning, hvor der kan vælges imellem to-tre-fire velegnede lokaliteter, hvor alt tilhørende et kuturmuseum er samlet. Jeg nævner selv ved Natur Bornholm med fælles cafeteria og med alle faciliteter som et naturlig forslag.