Krydstogtsskibe og miljøet

Krydstogtsskibe og miljøet
Krydstogt skib ved Gudhjem. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
SYNSPUNKT | DEBAT | Onsdag 24. juli 2024 • 15:30
Af:
Holger Ø Mortensen
Snogebæk
SYNSPUNKT | DEBAT | Onsdag 24. juli 2024 • 15:30

Er krydstogtsturismen egentlig foruerening værd?

 

Bornholm havde i 2023 58 anløb af krydstogtskibe. I år forventer man mere end 80 besøg af de store skibe.

Man har nok været klar over, at krydstogtskibe forurener en hel del, men de mange gode indtægter fra gæsterne har hidtil kunnet dæmme op for al kritik af denne form for masseturisme.

Men nu viser det sig, at krydstogtskibe forurener langt mere end før antaget. Således udleder en passager på et krydstogtskib to-tre gange mere CO2 end en en passager med et fly. Og hele fire gange så meget pr. person, hvis man kører i bil.

Værst i Rønne

Værst ser det ud i Rønne Havn.

Her udvider man oven i købet kapaciteten på havnearealerne, så endnu flere monsterskibe kan lægge til. Hovedaktionær i Rønne Havn A/S er Bornholms Regionskommune.

Med den ene hånd vil kommunalbestyrelsen på Landemærket gerne vedstå sig det slidte slogan "Bright Green Island" og stille giga-møller op i farvandet ud for Bornholm, men den billiger samtidig disse store og svinende krydstogtskibe.

Selvom kæmpeskibene med hotel, spaområde og pool, restauranter og så videre måske fra 2030 kan bruge strøm fra land, når de ligger til kaj, så vil de stadig være store miljøsyndere.

Det er ikke ad den vej Bornholms turistindustri skal ekspandere.

Direktør for Rønne Havn - Lars Nordahl - mener ikke, at krydstogtskibe skaber problemer for Bornholm. Desuden arbejdes der på at løse klimaudfordringerne ved de store skibe - men helt at forhindre CO2-udslip fra de sejlende kæmper kan man ikke.

Værd at bemærke

Professor Teis Hansen fra Københavns Universitet er ekspert i grøn omstilling og tung skibstrafik.

Han mener ikke, at øget trafik med krydstogtskibe kan gå hånd i hånd med de grønne planer for Bornholm.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT