Jeg kan ikke takke Erik A. Larsen nok for hans hjælp i en utrolig svær situation

Jeg kan ikke takke Erik A. Larsen nok for hans hjælp i en utrolig svær situation
Erik A. Larsen, formand for Ældrerådet, får ros. Arkivfoto: Jacob Jepsen
KOMMENTAR | ABONNENT | 3. DEC 2023 • 19:00
Af:
Dorte Heltoft
Tulipanvej 1
3720 Aakirkeby
KOMMENTAR | ABONNENT
3. DEC 2023 • 19:00

Vi vidste, mor skulle dø, og da ingen andre ville hjælpe, rakte jeg ud efter det strå, jeg kunne finde: Ældrerådet / Erik A. Larsen.

Min mor på næsten 97 år blev afvist til hjemmevaccination i dette efterår. Hun var i kontakt med mange udefrakommende mennesker hver dag, og derfor i risiko for smitte, da hjemmeplejen kom seks gange i døgnet for at hjælpe hende.

Hun var handicappet, syg og angst for at forlade vores fælles hjem, hvor jeg passede hende (jeg er pensioneret sygeplejerske).

Flere gange dagligt måtte jeg den sidste måned suge hende, for at hun ikke skulle blive kvalt i sekret. Alligevel blev hun erklæret for god til at blive hjemmevaccineret. For god, fordi hun kunne sidde i en kørestol, og fragtes med HandiBat til vaccinationssted.

Jeg forsøgte flere gange at forklare embedsfolk, hvorfor det ikke var forsvarligt at sætte min mor i en bus og fragte hende til Nexø Apotek eller Bornholms Hospital. Hver gang afslag begrundet i, at kunne man sidde i en kørestol, kunne man fragtes, så det kunne det ikke komme på tale, uanset tilstand. Det havde de fået på skrift.

Alle var venlige; men ingen kunne hjælpe mig gennem det ubøjelige, bureaukratiske system.

Jeg fandt det uforsvarligt at overlade mor til de forhold. Jeg var ved at give op, kaste håndklædet i ringen, og fik overvejelser om, at mor så måtte på plejehjem, selv om jeg havde lovet, hun måtte dø her hjemme. To år magtede jeg. Det havde ikke været et problem at passe mor; men at kæmpe mod bureaukratisk og politisk miskmask var ved at tappe mig for de sidste kræfter. Vi vidste, mor skulle dø, og da ingen andre ville hjælpe, rakte jeg ud efter det strå, jeg kunne finde: Ældrerådet / Erik A. Larsen.

Venlig, forstående, seriøs, realistisk (vejede op mod kommunens bestemmelser og økonomi) og voksen nok til se virkelighedens billede, talte han min sag, da jeg ikke magtede mere.

Du, Erik A. Larsen, er et menneske, der forstår, hvad din opgave er som formand for ældrerådet, nemlig at tale de ældres sag.

Mor var en af mange ældre. Hun blev godkendt til hjemmevaccine, men døde dagen efter, hun skulle have været vaccineret.

Jeg er taknemmelig over, hun ikke døde i en HandiBat bus.