Ingen forældre skal kæmpe den ulige kamp

Ingen forældre skal kæmpe den ulige kamp
Arkivfoto
SYNSPUNKT | ABONNENT | 1. MAR 2024 • 19:00
Af:
Dennis Lindholm Nielsen
Digital Dialog
SYNSPUNKT | ABONNENT
1. MAR 2024 • 19:00

Følger din datter Scincarecrazy? Så snak om det.

Googler du ”viral makeup” får du i løbet af 0,4 sekunder 1.120.000.000 hits. En indledning, så uvæsentlig, at du måske tænker ”hvad rager det mig?” Men det gør det! Særligt, hvis du er beriget med en datter, eller kender en pige på 8-12 år? With licence to TikTok. TikToks horder af influencers med speciale i ”Skin Care Routines” har forvandlet pigeværelsernes boghylder til wannabe Matas montre. Tuber, bøtter og flasker i mængder og varianter så abnorme, at selv skønhedsguruen Ole Henriksen mangler ord.

Piger mellem 8 og 12 år slynger om sig med ord som foundation, concealer, face scrubs og bronzer. Skønhedsinfluencers har i ly af natten sneget en trend ind. Unge piger i USA tømmer butikkernes testcreme-krukker. Og bruger hundredvis af dollars på skin care-produkter. Produkter, der fjerner døde hudceller og rynker. Kradse anti-aldrings-cremer smøres ind i pigernes allerede glatte hud. TikToks algoritme bombarderer pigernes feed med reklamer for 7, 10 og 12-trins skin care-rutiner. Ikke overraskende anbefaler hudlæger udelukkende solcreme til piger i den alder.

Ifølge Cæcilie Johansen, dermatolog og indehaver af Makeupandmedicine.dk er skin care ikke for børn. Hverken i de mange lag de påføres, eller til et ungt ansigts hud. Pigernes højeste ønske er at kunne fremvise hud, som bedst sammenlignes med en sukkerglaseret donut. For nogle ender de TikTok-anbefalede mange-trins indsmøringer med rød og irriteret hud. Andre døjer med allergiske reaktioner. Scincarecrazy er en af mange skin care-influencers. Hun har 260.000 følgere og får sjældent under fem millioner likes pr. opslag. Følger din datter Scincarecrazy? Så snak om det.

Siden den kinesiske app, TikTok så dagens lys i 2018 er kritikerne kun blevet flere. TikToks mystiske anbefalelsesalgoritme er under lup. Algoritmen lever af massiv datahøst. TikTok anbefaler at brugere skal være fyldt 13 år. Alligevel lader antal lys i lagkagen ikke til, at have TikToks interesse. TikTok har 1,3 millioner brugere i Danmark. Flest børn og unge. Børn mellem 9 og 12 år bruger ifølge Medierådet i gennemsnit 1 time og 18 minutter om dagen på appen.

Organisationen Digitalt Ansvar oprettede i slutningen af 2023 flere profiler på TikTok, hvor de udgav sig for at være sårbare unge mellem 13 og 18 år. Digitalt Ansvar kunne efterfølgende dokumentere, at hvis du liker selvskadende og depressivt indhold i 15 minutter, så fylder selvskade og selvmord hurtigt næsten hele dit feed. Det er ikke en forretningsmodel. Det er et overgreb.

Men det kan blive fortid. EU indleder en undersøgelse af TikToks mulige brud på EU's Digital Service Act. En lov der trådte i kraft den 17. februar i år. Formålet er blandt andet at forhindre skadelig online aktivitet, spredning af misinformation og sikre børns rettigheder. TikTok skal undersøges for, at have brudt reglerne for gennemsigtighed og anvendelse af vanedannende algoritmer. Og lige så vigtigt, så skal TikToks privatindstillinger for mindreårige undersøges for, om TikTok formår, at forhindre børns adgang til upassende indhold?

Stort shout out - tak på digitalsk - til Digitalt Ansvar. Ingen forældre skal kæmpe den ulige kamp, det grænseløse digitale eksperiment også er. Forældres rolle i børns onlineliv er, at være positivt kritiske og pokkers nysgerrige. Så gider vores børn rigtig godt digital dialog.

TANKER FORAN SKÆRMEN

Dennis Lindholm Nielsen driver firmaet Digital Dialog med en særlig interesse i sociale medier med fokus på, hvad digitaliseringen gør ved os og vores unge og, hvordan vi bedst holder fast i nuancerne.

I Tidende giver han gode råd til at håndtere de digitale udfordringer for især børn og alle os andre.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT