Ild i hytten? Ja tak!

Ild i hytten? Ja tak!
Bålhytten i Nordskoven i Rønne. Foto: Jacob Jepsen
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 29. august 2024 • 19:00
Af:
Peter Houkjær
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 29. august 2024 • 19:00

At komme udendørs er vigtigt for børn og unge.

Indrømmet! Jeg har en interesse i at skrive denne kommentar - endda en kommerciel interesse. Men det uagtet drister jeg mig alligevel til at skrive, som jeg gør, for der går efter min mening noget alvorligt i svang.

Forbud?

Det gælder for dig, for mig og for generationerne, som er, og som kommer.

For skal man forstå Rådet for Grøn Omstillings undersøgelse fra december 2022 om kemikalier, ultrafine partikler og andet, ja, så er bål i en bålhytte simpelthen noget af det værste, som man kan udsætte børn for. Det har man taget konsekvensen af i blandt andet Roskilde Kommune, hvor man har forbudt opførelsen af bålhytter i de kommunale institutioner, og i Radio 4s program Sommertid kunne man denne sommer høre politikeren Kristine Ammitzbøl-Bille i fuld alvor mene, at det her er så bekymrende, at noget må gøres.

Jeg skal skynde mig at deklamere, at den (natur)videnskabelige side af undersøgelsen ganske givet er helt efter bogen, men jeg synes alligevel, at der er noget at sige.

Spørgsmål

Man må forstå, at ”Børn omkring et bål indånder typisk 200-300.000 partikler pr. cm3 luft. På landets mest forurenede vej i myldretiden måler man ca. 15.000 partikler pr. cm3 luft”.

Selvfølgelig kan ingen mene, at det er godt. men hvis alternativet er, at børnene er indendørs, er det så ikke et problem, at forureningen ifølge samme undersøgelse indenfor også i mange tilfælde er meget voldsom?

Hvis den optændingsteknik, som man bruger til at tænde bålet med, er forkert, så vil det uvægerligt give partikelforurening. Er der taget højde for det i undersøgelsen?

Hvor stort er problemet i virkeligheden? Hvor mange af de farlige stoffer udsættes børnene faktisk for? De er jo ikke i bålhytten hele tiden.

Er der lavet en (kvalitativ) undersøgelse af, hvor god børnenes trivsel og læring er, når de er udendørs, laver bål, laver mad og gør ting, som de nok ikke får lov til så mange andre steder? Den overvejelse hører vel også med i ligningen om børns sundhed?

Undgå mistrivsel

Hvis jeg lige må fortsætte ud ad det spor, så peger forskningen ret så entydigt på, at meget mistrivsel hos børn og unge kommer af, at de er for meget på skærmen og ikke har meget – om overhovedet noget – udendørsliv, og det er den virkelige skadevolder og det rene generationstyveri.

Tænd op, lav mad over bål. Tag det roligt, for børn, unge og de kommende generationer mistrives ikke eller bliver syge af at have lavet mad over bål i et bålhus.

Spørg bare spejderne!

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT