Et omdømme består af summen af de oplevelser borgere og samarbejdspartnere har i mødet med kommunens eller hospitalets medarbejdere. Den kliniske behandlingskvalitet og solide sagsbehandling er naturligvis kernen. Men kommunikationen – måden man møder borgeren og patienten på – er en del af kerneydelsen.
Vi ved fra forskning, at god kommunikation mellem personale og patient giver kortere behandlingstid, bedre behandlingsresultater og større patientsikkerhed. Når man har det, jeg kalder "en stærk kommunikationskultur", har man også trivsel blandt personalet, lavere sygefravær og en attraktiv arbejdsplads, der kan tiltrække og fastholde kompetent personale. Det betaler sig med andre ord at prioritere den gode kommunikation – i kroner og ører men også i patient- og medarbejdertilfredshed.
Kritik kan skabe udvikling
Jeg er selv en af dem, der rykker ud, når kulturen halter, og der er brug for, at en afdeling arbejder med værdigrundlag og kommunikation. Heldigvis fører mediestorme – som sidste års "jobcenter-bashing" – ofte til et konstruktivt fokus på, hvordan borgeres oplevelser kan omsættes til intern udvikling.
Når jeg opfordrer til større fokus på de positive oplevelser, er det ikke, fordi der skal lægges låg på kritik. Selvfølgelig skal dårlige oplevelser frem i lyset. Kun på den måde kan der rettes op og forbedres. Men vi skal også huske, at fejl og udfordringer forekommer alle steder.