Historisk aftale gælder ikke Bornholm

SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 24. november 2024 • 19:00
Af:
Lars Sonne-Hansen
Aakirkeby
SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 24. november 2024 • 19:00

Jeg hejser ikke flaget!

Den 4. maj 1945 om aftenen lød frihedsbudskabet på den skrattende radio hos min farfar på torvet i Nexø:“I dette øjeblik meddeles det, at Montgomery har oplyst, at de tyske tropper i Holland, Nordvesttyskland og i Danmark har overgivet sig. Her er London. Vi gentager…”

Få dage efter var min farfars families hus på torvet i Nexø lagt i ruiner. Som barnebarn har jeg aldrig været i tvivl om bornholmernes skuffelse og følelse af at være blevet svigtet. 5. maj var ikke hele Danmarks befrielsesdag!

Sammenligning?

Jeg vover sammenligningen.

Mon 18. november bliver udnævnt til ny flagdag på grund af det politisk brede forlig om den grønne trepart? Aftalen kaldes historisk, og nogle siger, at historien gentager sig…

Hvad skal jeg sige til mine egne børnebørn, hvis jeg ikke har flag oppe d. 18. november?

Undskyldningen

Når Jeppe Brus undskylder undtagelsen med, at Bornholms udledninger til Østersøen kun udgør 3%, så er det som at komme salt på et åbent sår.

Måske 3% i gennemsnit, men sådan føles det ikke, når man sopper langs kysten ud for åernes udmundinger på Bornholm.

Bornholm er lille. Vores kystlinje udgør faktisk kun få promille af Østersøens samlede kystlinje - men vi bidrager altså med procenter til kvælstofudledningen.

Vores belastning

Selfølgelig gør vi det med det højintensive svinelandbrug, der drives på Bornholm.

Netop derfor giver det ingen mening at friholde Bornholm for at begrænse gødning af markerne og dermed udledningen af kvælstof og fosfor til vores allesammens Østersø.

“Dyretrykket” er højere på Bornholm end i resten af Danmark, fordi et politisk indgreb har sikret, at et urentabelt slagteri kan fortsætte. Læg hertil den korte og hurtige vej fra mark til hav på grund af højdeforskel og klipper i undergrunden.

I de øvrige lande omkring Østersøen er man beriget med meget mere natur og dermed væsentlig mindre udledning per arealenhed. I Sverige udgør landbruget således kun 8 % af det samlede areal, mens det i Tyskland er cirka 30 %.

Så det ville have været på sin plads, hvis HELE Danmark havde været en del af den historiske aftale, som altså indebærer en CO2 afgift på landbruget og ligger op til en livsnødvendig reducering af næringsstoffer til havet omkring Danmark. Bornholm er undtaget!

Østersøen er ellers af danske forskere udnævnt til at være verdens mest sårbare biotop. Den er godt på vej til at blive en ny udgave af Det Døde Hav. Hovedårsagen er forskerne ikke i tvivl om. Det intensive danske landbrug, som altså ser ud til st kunne forsætte ufortrødent på Bornholm. Østersøen har åndenød!

Derfor kommer jeg ikke til at hejse flaget den 18. november.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT