Gravgaard: Express 5 har brug for tålmodighed

Gravgaard: Express 5 har brug for tålmodighed
LEDER | 13. SEP 2023 • 05:30
LEDER
13. SEP 2023 • 05:30

Vores nye færge har helt sikkert sine startvanskeligheder. Men det er helt forståeligt.

Verdens største passagerkatamaranfærge, der kun er en smule større end Express 1, har gang på gang sejlet med forsinkelser og været taget ud af sejlplanen i den seneste tid.

Den store flydende motorvej med verdens måske mest moderne udstyr på området fungerer ikke godt nok. Tilsyneladende er der vrøvl med de nye Wärtsilä-motorer, der skulle være nærmest grønne og engang ude fremtiden køre på ægte grønne brændstoffer som ammoniak og metanol fra power to x-anlæg. Lige nu døjer de dog med at sejle hurtigt nok på helt almindelig kulsort diesel.

Express 5 har nemlig turbolader-problemer. En turbolader er en slags vindmølle, der fanger energi i udstødning og sender den ind igen i motoren, der dermed kan køre hurtigere, mere effektivt og klimavenligt. Den skal virke, og det gør den desværre ikke helt.

Heldigvis er det noget, der kan ordnes. Sådan er det formentlig med langt de fleste fejl, der vil opstå her i indkøringsperioden for vores nye store færge.

Express 5 er stadig i sit jomfruår, og det er ikke mange måneder siden, flere end tusinde af Tidendes læsere var ombord til snigpremiere dagen inden den først tur til Ystad.

Dengang Leonora Christina spillede samme hovedrolle i trafikfortællingen om Bornholm, var problemerne langt hen ad vejen de samme. Hurtigfærger er vild og forholdsvis ny teknologi, som betjener vores samfund med en vigtig navlestreng til Danmark og Sverige. Den kan vi være rigtig glade for, og så må vi give motorproducent, værft og rederi lidt tålmodighed til at få fikset begyndervanskelighederne, så motoren kører, og færgen ikke sejler ind i kajer eller pramme.

Det er noget ganske særligt, at Bornholm er betjent af den største og formentlig også en af de nyeste hurtigfærger. Når vi tilmed har en af verdens næststørste hurtigfærger, Express 1, liggende standby til at tage over, så får vi vist ikke meget mere luksus på færgefronten her i skuldersæsonen. Den rolle ser ud til at fortsætte til glæde for Bornholm og alle vores gæster til næste år, fordi rederiet stadig forventer at kunne tjene en god skilling på den frem for Max. Det er godt for Bornholm.

Giv Express 5 lidt tålmodighed, så sejler det hele, som det skal.