Folk skal have en ordentlig erstatning

SYNSPUNKT | ABONNENT | 25. MAR 2023 • 07:30
Af:
Claus Larsen-Jensen
gruppeformand (S)
SYNSPUNKT | ABONNENT
25. MAR 2023 • 07:30

Naboer til landanlægget skal kunne få erstatning eller afstå deres hus til en værdi svarende til, hvad det var værd, hvis der ikke blev placeret et landanlæg.

I forbindelse med Energinets melding om placering af landanlægget til Energiøen har naboer og andre forståeligt nok udtrykt bekymring for værdien af deres ejendom. Den bekymring forstår jeg og er enig i.

De er uforskyldt havnet i en situation, at staten (Folketinget) har besluttet, at Energinet skal etablere en energiø ved og på Bornholm, som betyder, at der skal etableres et stort landanlæg på Sydbornholm, fordi Danmark og Europa skal omstilles til grøn energi i stedet for fossile brændstoffer som olie og gas fra Rusland og andre oliestater. Den omstilling har en pris. Det kræver, at der etableres grønne anlæg, som skal placeres. Og det bliver så for Danmarks første energiø på Sydbornholm.

Den eksisterende lovgivning, tager slet ikke højde for, at man som nabo til et sådant anlæg kan få en erstatning, mens man kunne få det, hvis der blev etableret vindmøller og solceller. Det er ikke rimeligt. De mennesker, der bliver naboer til det nye landanlæg, skal ikke miste værdien på deres hus, fordi de tilfældigvis havner i denne situation. Derfor skal de selvfølgelig råbe op om det.

Min og Socialdemokratiets holdning er, at det skal der lovgivningsmæssigt rettes op på. Naboer til landanlægget skal kunne få erstatning eller afstå deres hus til en værdi svarende til, hvad det var værd, hvis der ikke blev placeret et landanlæg.

Bornholms to folketingsmedlemmer, Lea Wermelin (S) og Peter Juul-Jensen (V), har fat i sagen. De er begge medlemmer af partier, der sidder i regeringen, og de har lovet, at sagen behandles seriøst dér. Der skal findes en løsning.

Vi har i de politiske drøftelser, der har været og er på Bornholm, været fokuseret på, at det problem skal løses. Det er ærgerligt, at det ikke er løst, inden Energinet kom med deres melding om placeringen af landanlægget.

Jeg/vi har det synspunkt, at når staten som led i den grønne omstilling beslutter sig for så store anlæg, så skal der også betales ordentlig erstatning til dem, der afstår jord direkte til anlægget, i tilknytning og til naboerne. Der er tale om så store milliardinvesteringer, er det er rene peanuts, det koster, at behandle folk ordentligt. Jeg håber, at Folketinget får dette på plads hurtigst muligt. Man kan ikke være andet bekendt overfor de mennesker, som det drejer sig om.