Express 1 larmer alt for meget – også om natten

Express 1 larmer alt for meget – også om natten
KOMMENTAR | ABONNENT | 1. JUL 2023 • 05:30
Af:
Jens Stubkjær
Kirkepladsen 10
Rønne
KOMMENTAR | ABONNENT
1. JUL 2023 • 05:30

Bornholmslinjen og havnen blæser på støjgrænser til gene for mange rønneboer

Forestil dig, at en kæmpe lastbil parkerer fast uden for din bolig og undlader at slukke motoren. Den står bare og kører i tomgang konstant – ofte om dagen og hver eneste nat. Og den larmer mere end en almindelig lastbil.

For den lastbil hedder Express 1. "Vognmanden", der er – eller burde være – ansvarlig hedder Bornholmslinjen. Og p-pladsen er ejet af Rønne Havn.

Havde færgen været en lastbil, måtte den højst køre i tomgang i et minut. Overtrædelse af reglen kan medføre bøde, står der på BRK's webside.

Men nu har Express 1 ligget og forurenet luften og sendt lyden af sin dieselgenerator ud over os sagesløse naboer i kvarteret siden 29. april. Da blev Express 5 sat ind, og Express 1 overtog p-pladsen på Øernes Kaj, som ligger aldeles tæt på byen. Det er både generende om dagen, og om aftenen og natten. Når anden støj forsvinder, gør larmen fra Express 1 det ikke.

Berøver os nattesøvnen

På Facebook (Rønneliv - for os der bor i Rønne) svarer en dame på, om hun har bemærket lyden fra Express 1: "Ja, og det er HELE tiden. Dag og nat! Når den ligger stille i havnen, denne stressende lyd, der forstyrrer, irriterer og endog berøver os nattesøvnen. Kan acceptere at den larmer når den sejler, men at den skal larme konstant er helt unødvendigt."

Eller en herre svarer: "Nå, det er ikke bare mig der er tosset, hvis jeg er på toilettet om natten har jeg svært ved at falde i søvn igen pga den brummelyd, ligesom et køleskab der kører hele tiden, og jeg bor Søndre Alle."

Klager til kommunen

Der er kommet en stribe klager til kommunen, som har været ude hos en beboer på Havnebakken og målt støjen på en ellers stille sommeraften ved dennes bolig til 49 decibel. Ifølge BRK må den højst være 40 decibel. Støjen er markant over grænsen - flere gange mere end det tilladte.

Men fordi det ikke er en lastbil, men en færge kan BRK ikke politianmelde det eller kræve stop for støjen umiddelbart. Man har accepteret, at Bornholmslinjen siger, de vil koble landstrøm til færgen sidst i juli, hvilket skulle fjerne støjen.

Det skriver havnen den 23. juni på sin facebookside, men tilføjer: "Der er dog usikkerhed om lange leveringstider på reservedele. Vi håber på jeres forståelse for situationen."

Jeg forstår ikke havnen og Bornholmslinjen. Jeg kan overhovedet ikke forstå, at havnen og Bornholmslinjen ikke bringer de miljømæssige forhold i orden, INDEN man tager nye kajpladser i brug til sine færger! INDEN man skaber støjgener for mange mennesker. Vedvarende og langt over grænseværdien. Hvordan skal jeg forstå det?

Mangel på rettidig omhu

Var man ikke klar over, hvor meget Express 1 støjer, når den ligger "stille"?

Var man ikke klar over, at det kræver landstrøm at nå et tåleligt støjniveau?

Efter sigende troede Bornholmslinien, at strømmen på kajen, der kunne bruges til Max, også kunne bruges til Express 1. Hvorfor har man ikke undersøgt det eller testet det?

Har man ikke vilje til at flytte Express 1 til et fjernere sted i havnen, indtil man får landstrømmen klar? Det kunne man åbenbart godt, da dronningen kom med kongeskibet i starten af juni.

Mangler man hos havnen og Bornholmslinjen kompetencerne og en holdning om at tage hensyn til rønneboerne, når man på denne måde med sin støj trænger ind over folks private sfærer og ind i deres soveværelser, hvor vi ønsker fred og nattero? Mangler man simpelthen et begreb, der ellers besynges i andre dele af rederibranchen? Rettidig omhu. Det er der desværre rigtig meget, der tyder på.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT