Eternit i fællesskab

SYNSPUNKT | DEBAT | Onsdag 18. september 2024 • 11:10
Af:
Poul-Jørgen Videslet
Hasle
SYNSPUNKT | DEBAT | Onsdag 18. september 2024 • 11:10

Lad os komme af med vores eternitplader mens tid er.

Gennem tusind af år har vi mennesker fundet ud af, at der er opgaver, der er bedre at løse i fællesskab fremfor at den enkelte skulle løse opgaven.

Det er det, som vi i dag kalder en kommune. Det er altså kommunen, der skal hjælpe os borgere - det må også gælde, når vi skal af med vores eternitplader.

Men nogle gange oplever vi som borgere, at målet for vore folkevalgte og ansatte mere drejer sig om at skabe forhold, der skal gøre det mere besværligt for den enkelte borger.

At asbest er farligt ved vi i dag, men den viden havde vi ikke for 50 år siden, og dengang arbejdede vi uden beskyttelse. I dag har vi viden og værnemidler, så risikoen er nok begrænset.

Usikkerhed

Er der firmaer, der vil? Har den enkelt husejer råd? Jeg tror det ikke.

Men vi er så heldige, at Helle Munk Ravnborg som formand (min pc siger at "forperson" i ét ord er forkert stavet) for Bornholms El-produktion kan fortælle om sin erfaring om nedrivning af en gammel kedel.

Det er din opgave at fortælle ejerne, os borgere, om de ting, der sker i vores virksomhed - det er os, der ejer kommunen, ikke politikkerne.

Og så kan du, Helle, når du skal svare mig, så lige be- eller afkræfte et rygte om, at Bofa har været 14 dage for længe om at svare Meldgård, så de nye skraldebiler først kommer i maj–juni 2025?

FÅ ABONNEMENT