Er Dronningestenen en vandreblok eller et grundfjeld?

Er Dronningestenen en vandreblok eller et grundfjeld?
Der er opstået uenighed om, hvilken er den rigtige dronningesten. Fotos: Google/Jesper Gynther
KOMMENTAR | DEBAT | Onsdag 2. juli 2025 • 16:45
Af:
Birgitte Borgen Müller Marcussen
pt.
KOMMENTAR | DEBAT | Onsdag 2. juli 2025 • 16:45

Det er vandreblokken, at ældre bornholmere husker.

Skovrider Adolf Steen (1892-1900) anlagde vandreruter i Almindingen ud fra Jomfrubjerget. Ruten, der fik navnet Dannebrogsbaand, havde en rutebekrivelse der angiver, at rutens punkt 15 er "Dronningestenen", mens rutens punkt 16 er "Den nye Klippesti med Udsigter over Sydlandet og Højlyngen m. fl."

Det ser ud til, at punkt 16 er grundfjeldet, mens punkt 15 er en selvstændig, fritliggende sten, en vandreblok.

Firkort

Vandreblokken indgik i børnespillet firkort. Den vandreblok, der nu har fået påmalet navnet "Dronningestenen", svarer til firkortet foto.

Jeg har flere gange arrangeret ture med Dansk Vandrelaugs bornholmske afdeling, og hver gang har jeg mødt protester, hvis grundfjeldet "stjal" navnet Dronningestenen.

Det er firkortets vandreblok, som de gamle bornholmere opfatter som den rigtige dronningesten.

Jeg opdagede, at jeg ejede et komplet sæt firkort. Det er afleveret til Bornholms Ø-arkiv og ligger nu som dokumentation for, at det er en vandreblok, der med rette kan betegnes som dronningestenen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT