Energiø? Nej tak!

KOMMENTAR | DEBAT | Fredag 4. oktober 2024 • 09:48
Af:
Torben Westh Jensen
KOMMENTAR | DEBAT | Fredag 4. oktober 2024 • 09:48

Tænketanken Kraka Economics kalder Energiø Bornholm for en økonomisk katastrofe.

TV2 har i deres program Perspektiv undersøgt energiø projektet igen og talt med både Kraka Economics og Danmarks økonomiske vismænd, der samstemmende siger, at Energiø Bornholm skal stoppes.

Det største problem for energiøprojektet er de mange og lange kabler, der skal lægges i Østersøen fra havvindmøllerne og til Bornholm og derefter fra Bornholm til Danmark og sidst men ikke mindst fra Bornholm til Tyskland. Måske skal der også et kabel til Polen, men det gør vist ikke sagen bedre.

En ting er de enorme udgifter til de mange kabler, men en anden ting er det store strømtab, der bliver, når strømmen skal transporteres først til Bornholm og derefter over store afstande til aftagerlande.

Hvis A, så også B

I dette kæmpeprojekt hænger tingene sammen. Når vi siger A, så bliver vi nødt til at sige B og C g så videre indtil Bornholm er totalt ødelagt af tung industri.

Hvis den gigantiske transformatorstation bygges på Bornholm, så er der risiko for, at der også skal bygges en gigantisk erhvervspark ved siden af til brint- og ammoniakfabrikker og anden tung industri, der kan bruge en masse strøm. (når det blæser altså)

Hvordan skal denne brint eller ammoniak - som i øvrigt er farlige stoffer - transporteres fra Bornholm til for eksempel Tyskland?

Den eneste fornuftige måde at transportere disse store mængder af for eksempel brint er ved en rørledning, men hvornår er denne rørledning færdigbygget?

Der er så store logistiske udfordringer forbundet med Energiø Bornholm, at jeg håber, vores kære politikere snart vågner op og tager nogle fornuftige beslutninger der har hold i virkeligheden og kan realiseres.

Nordsøen, ikke Østersøen

Jeg mener, at Energiø Bornholm skal flyttes til Nordsøen, og at Danmark skal bygge de store havvindmølleparker i Nordsøen og lave brintproduktion i Esbjerg, hvor brinten kan transporteres i den allerede projekterede rørledning til Tyskland.

Med andre ord - Danmark skal samle kræfterne og bygge de store havvindmølleparker i Nordsøen.

I Nordsøen kan vindmøllerne komme længere fra land, så de ikke generer befolkningen - og der er mange andre fordele ved at bygge havvind i Nordsøen.

Naturen

En ting er økonomien i Energiø Bornholm-projektet, der bliver en økonomisk katastrofe. Det er slemt nok, men desværre ikke engang det værste.

Energiø Bornholm bliver også en katastrofe for naturen både - på Bornholm og i havet og disse permanente skader på naturen kan ikke gøres op i penge.

Danmark vil med Wnergiø Bornholm-projektet sætte gang i en udvikling, der på lang sigt kommer til at ødelægge Bornholms natur. Hvis der bygges al denne energiindustri på Bornholm, så vil det resultere i, at flere havvindmøller skal bygges.

CIP har tidligere ville bygge havvindmølleparker øst for Bornholm, og de vil formentlig prøve at realisere deres projekter, hvis Energiø Bornholm bliver til noget.

CIP projektet bliver desværre nok heller ikke det sidste. Denne udvikling vil fortsætte indtil Bornholm er total ødelagt og til den tid uden turisme.

Arbejdspladser

De få permanente arbejdspladser, som vi konstant bliver lokket med, vil ikke kunne opveje alle de arbejdspladser, som vi kommer til at miste på grund af manglende turister.

I dag er der heldigvis en del unge, der vælger at bosætte sig på Bornholm, og der er andre, der flytter til Bornholm hvorfor gør de det ?

De allerfleste, der flytter til Bornholm, gør det på grund af vores dejlige natur - både til lands og til vands. Hvis vi om nogle år ikke får disse tilflyttere, så har Bornholms Regionskommune tabt det hele på gulvet, og i stedet for at Energiø Bornholm vil udvikle Bornholm, så vil den ødelægge vores ø.

Politikerne

Hvis vores politikere på Christiansborg fortsat insisterer på, at havet syd for Bornholm skal ødelægges af havvindmølleparker, så håber jeg, at disse laves med transformatorplatforme ligesom Kriegers Flak og sender strømmen direkte til Tyskland eller Danmark.

Så håber jeg, at Danmark freder hele Bornholm for energiindustri, og jeg håber at Bornholms Regionskommune vil bruge kræfterne på at hjælpe og pleje de virksomheder, der findes på Bornholm i dag samtidig med, at BRK selvfølgelig gør hvad de kan for at tiltrække nye virksomheder.

En god udvikling er i gang

Bornholm befinder sig i en god udvikling - nu hvor det går fremad for mange erhverv. Pas godt på og understøt denne udvikling. Det er, tror jeg, bedre end energiøprojektet.

Bornholmske politikere tror, at energiøen kan redde Bornholms økonomi, men vores dårlige økonomi skyldes i høj grad sociale udgifter, og hvis de skal betales af energisektoren, så får vi verdens højeste strømpriser.

Bornholms økonomiske problemer skal løses af en kommunal fordelingsreform der kan give en retfærdig fordeling af skatteindtægter i hele Danmark i stedet for en udligningsordning, der ikke virker.

Drop det i Østersøen

Danmark og vores politikere på Christiansborg skal bygge Danmarks store havvindmøllesatsning i Nordsøen og droppe Energiø Bornholm.

Det vil redde Nordsøprojektet og redde Bornholms natur således, at danskerne også i fremtiden vil tage på skolerejse til Bornholm.

Jeg har ofte undret mig over, at Energiø Nordsø-projektet flere gange er blevet stoppet uden, at der her været noget særlig postyr over det. Nu når der tales om at stoppe Energiø Bornholm-projektet, så er der en masse opmærksomhed.

Lad mig minde om at der har været tale om at stille 10.000 vindmøller op i Nordsøen.

Det svarer til at bygge 50 Energiø Bornholm-projekter.

Så kære politikere - tænk jer om og lad være med at ødelægge Bornholm.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT