En ny minkskandale på Bornholm

En ny minkskandale på Bornholm
En ny idrætsgren vil have fodfæste på Bornholm. Padeltennis, der spilles med bat på størrelse med en stegepande. Derfor er ridehallen på Vibegårdsvej i Rønne ved at blive bygget om til et såkaldt padelcenter. Foto: Berit Hvassum
LÆSERBREV | DEBAT | RØNNE | Onsdag 11. august 2021 • 10:00
Af:
Herluf Hansen
 Sdr. Landevej 40
Balka
LÆSERBREV | DEBAT | RØNNE | Onsdag 11. august 2021 • 10:00

Af Bornholms Tidende fra 4. august fremgår det, at Bornholms Regionskommune har givet tilladelse til, at Rønne Ridehal, der er blevet handlet, ombygges til en form for ketcherspil.

Der er bare den hage ved det, at det i Lokalplanen er bestemt, at området kun må benyttes til ridesport. Det er ovenikøbet tinglyst som servitut på ejendommen. Tingysningskontoret, der bare følger reglerne, har da også meddelt køber, at endeligt skøde først kan blive tinglyst, hvis den påtaleberettigede, altså Bornholms Regionskommune, enten frafalder kravet eller helt ophæver servitutten. Der er sat en frist. Ellers bliver skødet afvist til tinglysning.

Tilladelsen er med andre ord givet uden hjemmel, idet denne forudsætter en ny lokalplan for området.

Man har muligvis handlet i forventning om, at ændringen vil blive godkendt og tiltrådt af. Skulle ikke undre, da Bornholms Regionskommune efterhånden er kendt for at handle med hovedet under armen.

Derfor skriver jeg, at der er tale om en ny minkskandale.

Regeringen havde heller ikke hjemmel til, at forlange alle mink ombragt, men gjorde det på forventet efterbevilling, ganske som Bornholms Regionskommune ved borgmester Thomas Thors nu har gjort det her.

Jeg er naturligvis spændt på, om kommunalbestyrelsen så er enig i, at man bare blæser på den tidligere vedtagelse og tillader, at en olympisk sportsgren på Bornholm, ridning, erstattes med noget nyt, som jeg endnu ikke har lært navnet på, men ligesom minigolf sikkert kan blive en populær underholdning og fritidsbeskæftigelse.

Hvad siger de rideinteresserede på Bornholm?

FÅ ABONNEMENT