En krig er altid meningsløs

SYNSPUNKT | ABONNENT | 8. JUN 2023 • 20:24
Af:
Arne Ipsen
Skydebane Allé 1
Helsingør
SYNSPUNKT | ABONNENT
8. JUN 2023 • 20:24

I den aktuelle debat på baggrund af den frygtelige krig i Ukraine bliver det diskuteret i aviserne, hvorvidt det vestlige Europa gennem Nato har provokeret Rusland. Diskussionen er vel rimelig nok. En hård situation skal analyseres, og man skal aldrig tro, at man er bedre end den anden.

Men den nævnte side af sagen må ikke overskygge den humanistiske: Krigens menneskelige konsekvenser. Efter min mening den vigtigste side. Og Rusland er en diktatorisk stormagt, i øjeblikket truende. Det må vi forholde os til!

Det er chokerende med de grusomme meddelelser om hårde angreb mod befolkningen i Ukraine. Bombninger midt om natten og i spredt fægtning, der koster både børn og voksne livet.

En krig er altid meningsløs. Og jeg tror ikke nogen som helst i vores land bakker op bag det russiske regime. Magtbegær og erobring af andre lande hører ikke hjemme i vor tid. To verdenskrige og en "kold krig" i forrige århundrede må have givet noget eftertanke.

Demokratiet er desværre ikke nået ud til alle verdens lande. Lad os styrke demokratiet og ligestillingen i vores eget gode, faktisk bemærkelsesværdige land. Og jeg bakker op bag en bred regering. Så er det sagt!