Duplik vedrørende Trefor

SYNSPUNKT | DEBAT | Lørdag 1. oktober 2022 • 05:31
Af:
Mikael Harild
Vigebakke 7
Svaneke
SYNSPUNKT | DEBAT | Lørdag 1. oktober 2022 • 05:31

Direktøren forholder sig ikke til min pointe, nemlig det rimelige i at bornholmerne skal betale op til næsten tre gange mere nettarif i forhold til Trefors øvrige kunder.

I en såkaldt ”replik” i tirsdags går Trefors direktør Per Sørensen i rette med mit indlæg omkring prisen for at levere strøm til kunderne på Bornholm.

Direktøren skriver, at de nuværende høje priser og de voldsomme prisstigninger på nettariffen, der er varslet til 1. januar, er i overensstemmelse med de gældende regler for regulering, og at de skyldes stigende udgifter til den strøm, der forsvinder i forbindelse med distributionen af strøm på øen.

Det er vi ikke uenige om, men direktøren forholder sig imidlertid ikke til min pointe, nemlig det rimelige i at bornholmerne skal betale op til næsten tre gange mere nettarif i forhold til Trefors øvrige kunder. Skal det virkelig være tre gange så dyrt at levere strøm her i forhold til f.eks. i Vejle?

Som en stor spiller på området kan Trefor selvfølgelig distribuere strøm langt billigere end det lille lokale forsyningsselskab, som den mere end 10 år gamle reguleringsordning er beregnet ud fra, og gevinsten ryger direkte i Trefors kasse.

Såfremt Per Sørensen ikke er enig heri, bør han kunne dokumentere, at det er tre gange så dyrt at transportere strøm på Bornholm end andre steder, hvor Trefor ejer elnettet.

FÅ ABONNEMENT