I denne uge vil jeg give den gas med at fremstille alt muligt, der kan bo i køleskabet og være med til at gøre dine madoplevelser lidt mere lækre. Du kan jo, hvis du ikke er træt af de der ramsløg, sagtens snige lidt ned i dine versioner af mine opskrifter – det er der nok ingen, der bliver sure over.
Her er lidt af de rare ting, som jeg prøver at have i vores køleskab. Som sagt, er det godt til madpakker, men de går også til at spice resterne fra gårsdagens måltid op eller som tilbehør til en slags tapasmiddag med skiver, oste og lækkert brød.
Første ret på programmet er pesto. Her er den helt klassiske, men prøv også at lave den af blancheret grønkål, mandler og rapsolie… Det er slet ikke dumt.
Pesto – eller pistou som den hedder hjemme i Provence
Frisk basilikum ……………….. to håndfulde
Pinjekerner ……………………… 50 g
Hvidløg …………………………… to fed
Parmesanost friskrevet …….. 50 g
Ekstra jomfruolivenolie ……… 100 ml
Salt ………………………………. efter smag
Friskkværnet sort peber …….. efter smag
Rist pinjekernerne på en tør pande ved medium varme, indtil de er gyldne og lad dem køle af.
Blend hele skidtet og tilsæt ekstra jomfruolivenolie lidt ad gangen, mens du fortsætter med at blende, indtil blandingen opnår en glat konsistens.
Smag til med salt og friskkværnet sort peber.
Opbevar pestoen i et lufttæt glas i køleskabet eller server straks.
NEMT!
Næste lækre lille sag er noget, der ikke holder sig så længe, men det gør ikke noget, for det bliver hurtigt spist: Guacamole – ikke noget med at blande mælkeprodukter ned i den for at strække den lidt… næh nej, her kører vi med “The Real Deal.”